Vláda schválila oddálení přesunu tisíců železničářů do SŽDC

22.06.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. června (ČTK) - Plánovaný přesun tisíců železničářů z Českých drah do státní společnosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se odkládá o dva měsíce na 1. září. Návrh ministra dopravy Radka Šmerdy dnes schválila vláda. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Přesun se týká zhruba 9500 výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů a má jím být završen proces transformace české železnice.

Podle dřívějšího vyjádření Šmerdy je posun termínu nutný k vypořádání sociálních aspektů převodu zaměstnanců tak, aby v SŽDC nevznikly dvě kategorie zaměstnanců. Přesun zaměstnanců původně navrhoval bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). Počat zaměstnanců SŽDC, která v tuzemsku spravuje vlakové tratě, se po začlenění lidí od Českých drah zhruba zdvojnásobí. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27.000 lidí.

S posunem termínu souhlasí i železniční odboráři, kteří jinak přesun zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty do SŽDC dlouhodobě kritizují. "Je to první krok pana ministra Šmerdy k opravdovému sociálnímu dialogu," řekl ČTK předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Podle něj byl původní plán převodu zaměstnanců k 1. červenci nepromyšlený.

Pro přechod takového množství zaměstnanců nejsou doposud dojednány sociální podmínky s jejich novým zaměstnavatelem, uvedl Pejša. Odboráři se ve vztahu k zaměstnancům obávají, že SŽDC nebude schopná nově příchozím zajistit stejnou míru zaměstnaneckých výhod, jaké mají dojednané v kolektivní smlouvě s Českými drahami.

Podle Pejši, může návrh přesunu "živé dopravní cesty" způsobit Českým drahám hospodářské škody. Odborářům vadí, že se jedná o přesunu bez nemovitostí. Českým drahám podle Pejši tak zůstane spousta zanedbaných budov, kvůli kterým budou proti ostatním dopravcům znevýhodněny. Je to prý přitom zbytný majetek, za jehož údržbu jsou odpovědné pouze České dráhy.

Šmerda nedávno uvedl, že jeho ministerstvo v teoretické rovině uvažuje o vzniku železničního holdingu, ve kterém by se České dráhy se SŽDC znovu propojily. Vláda je oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Nestranický ministr Šmerda však zřejmě bude muset funkci opustit, jak to chtějí Věci veřejné. Post obsadil po Bártovi a VV zřejmě budou prosazovat, aby ministrem byl opět člen jejich strany.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK