ČSÚ: ČR vyváží více informačních a komunikačních výrobků než aut

23.03.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. března (ČTK) - Česká republika vyváží mnohem více informačních a komunikačních zařízení než osobních automobilů, jejichž produkce je považována za hlavní hnací motor tuzemské ekonomiky i exportu. Česko tak patří mezi největší vývozce tzv. ICT zboží v Evropě i světovém měřítku. Vyplývá to z údajů, které v březnovém čísle časopisu Statistika & My na internetu zveřejnil Český statistický úřad.

Vývoz osobních automobilů dominoval tuzemskému exportu do roku 2001, kdy jeho hodnota obnášela 111 miliard korun. Z Česka tehdy byly vyvezeny ICT výrobky v hodnotě 97 miliard korun. V následujících letech se ale karta začala obracet a v roce 2010 vývoz ICT zboží dosáhl rekordní hodnoty 380 miliard korun. Vývoz automobilů předloni činil 239 miliard korun.

"Rozvoj zahraničního obchodu, nebo naopak jeho pád, bývá ekonomy často spojován s produkcí a vývozem v automobilovém průmyslu. Je to pravda jen částečně. Od roku 2002 Česko vyváží daleko více ICT zboží než například osobních automobilů," komentoval statistiky Robin Rašín z ČSÚ.

Česko patří mezi největší vývozce informačních a komunikačních zařízení v Evropské unii. První místo předloni obsadilo Nizozemsko, na které připadl vývoz tohoto zboží v hodnotě bezmála 50 miliard eur. Druhé bylo Německo (29,6 miliardy eur), za kterým následovalo Maďarsko (15,8 miliardy eur) a čtvrtá pozice připadla Česku (12,9 miliardy eur). Na světovém žebříčku se Česko v roce 2009 řadilo do první desítky největších exportérů ICT výrobků.

Středoevropský region nyní patří mezi hlavní výrobní oblasti ICT zboží. Podíl Česka, Polska, Slovenska a Maďarska na celkovém vývozu těchto výrobků z EU v roce 2010 činil 25 procent. "Ještě před deseti lety byla situace v Evropě poněkud odlišná a hotové ICT výrobky tvořily důležitou exportní komoditu v zemích, jako jsou Irsko, Finsko, Švédsko či Spojené království," podotkl Rašín.

Ze statistických údajů ale vyplývá, že ICT sortiment tvoří významný podíl také na straně dovozu do Česka. Například v roce 2009 přesáhl jeho podíl hranici 15 procent. "Zásadní část dovozeného ICT zboží tvořily nejrůznější díly a části nehotových produktů. Naopak směrem ven z Česka směřovaly kompletní hotové výrobky. Není proto pochyb, že na našem území se velké množství produktů montuje a odváží zase dál s minimální přidanou hodnotou," uvedl Rašín.

Mezi největší tuzemské producenty ICT zboží patří například společnost Foxconn, který v Pardubicích a Kutné Hoře vyrábí počítače. Předloni firma Foxconn v Česku vykázala tržby přes 100 miliard korun, které meziročně zvýšila téměř o 30 miliard korun.

Vývoz osobních automobilů a ICT zboží mezi lety 2000 až 2010

ROK 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Vývoz osobních automobilů v mld. Kč 95 111 102 98 118 151 194 207 185 200 239 Vývoz ICT zboží v mld. Kč 50 97 134 146 203 210 278 347 361 314 380

Zdroj: ČSÚ

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK