Tržby finančních poradců loni stouply až o pětinu na 10 mld. Kč

04.06.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Tržby finančně-poradenských firem v ČR se loni přiblížily deseti miliardám Kč, což je proti roku 2010 nárůst minimálně o deset až dvacet procent. Pro ČTK to odhadl výkonný ředitel Unie společností finančního poradenství a zprostředkování (USF) Jiří Šindelář. Celkem 70 až 80 procent trhu tvoří sedm největších zprostředkovatelských firem, a to AWD, Broker Consulting, OVB, Fincentrum, Partners Financial Services, Kapitol a ZFP Akademie.

 

Finanční zprostředkovatelé a poradci sdružení v USF a Asociaci finančních zprostředkovatelů, kteří mají zhruba dvoutřetinový podíl na trhu, sjednali v prvním čtvrtletí 2012 klientům finanční produkty za zhruba 14 miliard Kč. Ve stejném období loni to bylo asi 12,5 miliardy.

Z toho tvořily životní pojistky letos do konce března 1,3 miliardy Kč, neživotní pojistky 320 milionů, investice a penzijní připojištění přes 800 milionů Kč, stavební spoření 2,8 miliardy, úvěry z něj 540 milionů a hypoteční úvěry 7,3 miliardy korun.

Podíl poradenských firem na prodeji jednotlivých finančních produktů podle Šindeláře mírně vzrostl, což je dlouhodobý trend. U naprosté většiny produktů (životní pojištění, investice, hypotéky) podíl poradců setrvale roste a vytlačuje pobočkové sítě. U pojištění a hypoték pak již v součtu všichni externisté (včetně specializovaných hypotečních makléřů) přesáhli 50 procent podílu, u pojištění dokonce velmi výrazně.

"O životní pojištění obvykle lidé zájem nemají a někdo jim ho musí prodat (vnutit). Protože to ani pojišťovny neumějí, platí vysoké provize zprostředkovatelům, kteří jim klienty 'dodávají'," řekl ČTK šéfredaktor listu Finanční poradce Petr Fejtek. Celá produkce životního pojištění je na těchto dodávkách závislá až ze 70 procent. Hlavní motivace zprostředkovatelů plyne podle něj z výše provize, nikoli z potřeb klienta. To je výchozí nešvar trhu a pojišťovny s tím nejsou ochotny nic dělat, dodal.

Z dalších produktů prodávají finančně-poradenské společnosti tradičně stavební spoření, penzijní připojištění, poměrně kvalitně prý obsluhují zájemce o hypoteční úvěry. Také viditelně roste zprostředkování investic, zejména pravidelných do fondů. Často ale jde o velmi problematickou fintu tzv. předplacených poplatků, které uvazují klienta na mnoho let, ale jeho platby v počátku 'prasknou' na provize, podotkl Fejtek.

Šindelář vidí jako největší problém trhu finančního poradenství nejednotnost zákonných podmínek pro různé kanály distribuce. Zatímco finanční poradci mají podle něj přísné standardy co se týče registrací odbornosti, registrací, jednání se zákazníky, pobočkoví pracovníci bank a zejména pojišťoven mají prý řadu výjimek a úlev.

"Naše branže je kvůli velké roztříštěnosti a nejednotnosti regulace útočištěm i mnoha nestandardních a problematických obchodních modelů (samozásobitelé, skryté distribuční sítě pojišťoven, agresivní prodejci), kteří se vydávají za finanční poradce, čímž devalvují hodnotu této profese a poškozují dobré jméno celého našeho trhu," uvedl.

Autor článku

aktualita

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK