Clurfain: Česká republika patří mezi naše strategické země

01.08.2012 | , Finance.cz
Komerční sdělení


Velice se těšíme, že využijeme příležitosti, které v ČR vidíme, říká Eric Clurfain, Regional Head for Central Europe, pojišťovny MetLife.

Jaké jsou výsledky společnosti MetLife za první čtvrtletí letošního roku 2012?
Společnost MetLife dosáhla v prvním čtvrtletí skvělých výsledků. Pokud jde o provozní zisk (1,5 miliardy USD), jde o naše vůbec nejlepší čtvrtletí. Do značné míry k tomu přispěla naše akvizice společnosti Alico, ovšem důležitou roli hrály, samozřejmě, také výborné výsledky v nejdůležitějších oblastech. Náš provozní zisk činí v přepočtu 1,37 USD na akcii, což výrazně překračuje odhad analytiků z Wall Street, kteří očekávali 1,25 USD na akcii.

V letošním roce jsme poprvé vykázali výsledky za první čtvrtletí s novou organizační strukturou, která je tvořena třemi základními zeměpisnými regiony – Severní a Jižní Amerikou, Asií a Evropou, Středním východem a Afrikou (EMEA). Tato struktura lépe odráží celosvětové působení naší společnosti.

Zvýšení celkových tržeb jsme zaznamenali ve všech zmíněných regionech. Nárůst u pojistného, cen za služby a dalších příjmů se pohyboval mezi 7 % a 9 %.

Vezmete-li si, že stále podnikáme v ekonomicky složité době, jsou tyto výsledky dokladem toho, že se úspěšně a cílevědomě držíme své dlouhodobé strategie a provozních plánů. Těžíme rovněž ze své celosvětové působnosti – od vedoucího postavení na velkých zavedených trzích, jako jsou Spojené státy a Japonsko, po stále se posilující přítomnost na rychle se rozvíjejících trzích s příznivým demografickým vývojem a vysokými maržemi. Soustředíme se na potřeby svých zákazníků a děláme vše pro to, abychom je naplňovali prostřednictvím různých distribučních kanálů a široké škály produktů. K průběžně výborným výsledkům naší společnosti přispívá také obezřetnost, s jakou přistupujeme k řízení rizik, jehož cílem je chránit naše klienty i akcionáře, a stabilní tvorba kapitálu.

Celkově mohu říci, že první čtvrtletí bylo pro MetLife výborným vykročením do nového roku.

Jak se díváte na regulaci pojištění v Evropě a na požadavky směrnice Solvency II? V jaké fázi jsou, podle Vás, pojišťovny v procesu přípravy na zavedení tohoto systému?
Regulatorní změny, na které se v současnosti připravujeme, mají vytvořit jednotný trh pojišťovnictví v Evropském hospodářském prostoru, zvýšit ochranu zákazníků, upozornit na potřebu dodržování přísných postupů při řízení rizik a zkvalitnit dohled v pojišťovnictví. Jde o důkladné a rozsáhlé přehodnocení celého modelu podnikání pojišťoven. Tyto změny řeší nedostatky současných předpisů EU, které – což je potřeba si připomenout, byly vydány už v sedmdesátých letech 20. století. V roce 2002 došlo sice k jistému přehodnocení v návaznosti na směrnici Solvency I, šlo však jen o drobné úpravy, nikoli o zásadní zásahy.

Společnost MetLife investuje značné zdroje, aby zajistila úspěšnou realizaci změn, a je připravena vyhovět požadavkům směrnice Solvency II, až 1. ledna 2014 vstoupí v platnost. Plnění úkolů souvisejících se směrnicí Solvency II je pro nás navíc příležitostí, jak zvýšit svou provozní efektivitu.

Na které oblasti se zaměřujete? Ve kterých oblastech vidíte další možnosti růstu?
Když sestavujeme strategii pro naši společnost, vycházíme vždy z toho, jak co nejlépe naplňovat potřeby našich zákazníků – ať je to nadnárodní společnost, která ve spolupráci s námi navrhuje komplexní program benefitů pro své zaměstnance, nebo rodina z Prahy, či jiného českého města, která si přeje chránit své úspory. Vždy při tom, samozřejmě, analyzujeme makroekonomické a regulatorní prostředí, v němž podnikáme. Naše strategie určuje dlouhodobý směr, kterým se budeme ubírat, ale zároveň průběžně vyhodnocujeme všechny jednotlivé složky a prvky, abychom si byli jisti, že držíme krok s vývojem v odvětví a máme přehled o aktuálních trendech na trhu, a abychom tak mohli využívat příležitosti k dalšímu růstu a zároveň snižovat rizika.

Pokud jde o zeměpisné rozvržení, působíme ve 47 zemích, a to jak na vyspělých trzích, jako jsou Spojené státy, Japonsko a západní Evropa, tak v rozvíjejících se ekonomikách Latinské Ameriky, Evropy, Asie a Středního východu. Většinu svých příjmů realizujeme ve vyspělých ekonomikách, ale význam rozvíjejících se trhů stále roste.

Příležitosti k dalšímu růstu vidíme jak na tradičních, tak na nových trzích – klíčem je porozumět dynamice konkrétního trhu a očekáváním klientů. Např. v USA se klienti stále více zajímají o přímé možnosti pořízení produktů, proto pracujeme na programech, které lidem usnadní nákup pojištění po internetu.

V rozvíjejících se ekonomikách je zatím zájem o pojištění poměrně nízký. Z vlastních zkušeností (a MetLife se na trhu pohybuje již přes 140 let) i z ekonomických průzkumů však víme, že s tím, jak budou růst osobní příjmy a více lidí se přesune do střední třídy, se bude zvyšovat i poptávka po finanční ochraně. Pojišťovnictví musí držet krok s ekonomickým vývojem. Dnes společnost MetLife generuje na nových trzích kolem 14 % provozních zisků, ale do roku 2016 by měl dle odhadů tento podíl činit 20 %.

Další možnost růstu vidíme rovněž ve využití svých bohatých zkušeností ze Spojených států v oblasti zaměstnaneckých benefitů, na jejichž základě můžeme společnostem po celém světě nabízet benefity pro jejich pracovníky. Stále více firem rozšiřuje svou zeměpisnou působnost a 65 % zaměstnanců předních globálních podniků pracuje mimo USA.

S jakými novými skutečnostmi nebo těžkostmi si budou muset pojišťovny poradit v roce 2012, ať již na trhu nebo z regulatorního pohledu?
Velkým úkolem pojišťoven bude získat zpět zákazníky, kteří se při hledání finanční ochrany obraceli na banky a správce aktiv, často proto, že jednání s pojišťovnami jim připadalo složité nebo těžkopádné. Pojišťovatelé museli přenechat část svého podílu na trhu bankám a tuto část potřebujeme získat zpátky, a to tak, že zjednodušíme vzájemný kontakt se zákazníky a o svých produktech budeme mluvit jasně a srozumitelně.

Toto je příklad problému, se kterým můžeme něco udělat. Ovšem zcela mimo naši kontrolu zůstávají nízké úrokové sazby v USA, které se zřejmě v nejbližší době nezvýší, a regulatorní podmínky, které nutí všechny pojišťovny k přehodnocování druhů produktů, jež mají ve své nabídce.

Dalšími překážkami, mezi kterými si budeme muset v roce 2012 najít svou cestu, jsou celosvětová ekonomická nejistota, dluhová krize v Evropě a politická nestabilita v některých částech zeměkoule.

My ve společnosti MetLife musíme udělat všechno pro to, abychom obstáli za podmínek, které zdaleka nejsou optimální. Musíme tedy naplno využít svých předností a své celosvětové působnosti, obezřetného přístupu k řízení rizik, uvážlivě zvolených investičních postupů, různorodosti produktů a distribučních kanálů a maximalizovat svou provozní efektivitu.

Jaké konkrétní cíle máte v České republice ve smyslu finančních výsledků a podílu na trhu?
Vzhledem k tomu, že Česká republika patří mezi naše strategické země, chceme posílit svou pozici v ní a pracovat tam na dalším růstu. Pokud jde o finanční cíle, společnost MetLife nezveřejňuje konkrétní hodnoty podle jednotlivých zemí.

Většina západních finančních institucí vidí v regionu potenciál pouze v Turecku, Rusku a v Polsku. Proč jste se, na rozdíl od svých konkurentů, rozhodli převzít např. českou pojišťovnu (Aviva – pozn. redakce)?
Společnost MetLife vnímá Polsko, Rusko a Turecko skutečně jako strategické trhy, jak dokládá nedávná akvizice turecké společnosti DenizEmeklilik a dohoda s DenizBank s exkluzivitou na 15 let. Nicméně i v dalších zemích střední a východní Evropy vidíme potenciál pro další dlouhodobý růst – i tam budeme posilovat své stávající výborné pozice a rozšiřovat své podnikání, jak organicky, tak anorganicky.
Česká republika, země patřící mezi rozvíjející se ekonomiky s vysokým potenciálem růstu, je pro nás zajímavým trhem. Počet pojištěných je sice stále nízký, ovšem v zemi je patrný postupný nárůst a s tím, jak se bude zvyšovat HDP, poroste i zájem lidí o pojistné produkty, které ochrání jejich úspory a zajistí finanční bezpečí pro jejich blízké. Kdybychom neměli šanci na dosažení zisku, nebyli bychom tu a neinvestovali do svého podnikání tady. Velice se těšíme, že využijeme příležitosti, které tu vidíme.

Plány se skupinou Aviva – v jakých oblastech se podle Vás v budoucnu změní strategie české společnosti Aviva? Můžeme se těšit na nové produkty nebo změny obchodních kanálů?
Na přesnou odpověď je ještě příliš brzy. Jakmile získáme ve spojitosti s touto transakcí veškerá regulatorní povolení, naším prvořadým úkolem bude sloučit obě společnosti přesně podle připraveného harmonogramu. Během slučování budeme pečlivě vyhodnocovat potřeby trhu a hledat způsoby, jak na ně co nejlépe reagovat.

Autor článku

Reklamní sdělení


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Komerční sdělení