Reklama na českou bramboru

30.11.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Pěstování českých brambor se tento rok snížilo o 11 procent. Nechce se nám utrácet za české brambory a raději si koupíme španělské, levnější a shnilejší. Prý by českým bramborám pomohla lepší reklama. Pár návrhů bych měla. PÁTEČNÍ GLOSA

Agrární komora začíná panikařit: české brambory končí. Důvody jsou dva. Za prvé, drahé brambory nikdo nekupuje. Za druhé, když se sníží cena českých brambor, zemědělcům se to nevyplatí a pěstování brambor musí dotovat ze svého. Navíc i dotace z EU jsou v porovnání třeba s rakouskými zemědělci velmi nízké. A v poslední řadě klimatické podmínky a kvalitu půdy už nejsou to, co kdysi. Brambory jdou do háje. Agrární analytik Petr Havel říká: „České brambory potřebují osvětu a reklamu. Zaslouží si více propagace.

Vidím to stejně. A mám několik nápadů, jak by reklama na českou bramboru měla vypadat. Za prvé, slovo „brambora“ je odpuzující. Kdo by chtěl mít mikinu nebo čepici s názvem brambora? Je potřeba změnit „bramboře“ jméno. I anglické „potatoe“ nebo německá „kartofell“ nebo finsky „peruna“ zní mnohem lépe než česká „brambora“. Nemusíme se brambory vzdát úplně. Stačí, když k ní přidáme slovo „cool“ nebo „the best“. Za druhé, česká brambora potřebuje tvář světového formátu. Co takhle poprosit Karla Gotta, aby pomohl s propagací českých brambor? Televizní reklama by mohla vypadat takto: Karel Gott v bílém županu stojí u kuchyňské linky a škrábe brambory. U toho si pobrukuje píseň Když muž se ženou snídá nebo Už pohřbili mě stokrát, a pak se podívá do kamery a řekne: „Já vařím jen s českými bramborami. A co vy?“ A na bednách v obchodech by byla fotografie Karla, jak drží nádhernou velkou žlutou bramboru a pod tím věta: „Gottova Cool brambora“. A máme reklamu na bramboru.

Ovšem české reklamě se poslední dobou moc nedaří. Agentura PIAF (Prague International Advertising Festival) vyhlásila roky 2010 a 2011 jako „nejhorší roky české reklamy“. „Podle výsledků statistiky společnosti Gunn Report, která sleduje úspěšnost kampaní z celého světa na největších reklamních soutěžích, kleslo loni Česko na nejhorší úroveň za posledních deset let,“ říká mluvčí PIAF Jan Patera. Myslím, že reklama na českou bramboru by mohla pomoci i v tomto směru, protože doufám, že ty opravdu nejhorší reklamy máme už za sebou.

Pro takový jednoznačný příklad se podívejte na japonskou reklamu z roku 1980. Po odvysílání tohoto reklamního spotu musel ředitel distribuce uprchnout do zahraničí a jeden z úředníků na ministerstvu sociálních věcí, který dal této reklamě povolení, byl propuštěn. Upozornění: před shlédnutím této reklamy se posaďte a proveďte několik dechových cvičení.

Z českých reklam žel nikdo z nás nemá šanci zapomenout na reklamu XXX Lutz. To, že nemůžeme zapomenout, je samozřejmě dobrý reklamní výsledek, ale i tak jsem zhlédnutí této reklamy přestala mít jakýkoli strach, že by „Gottova Cool brambora“ nějak snížila úroveň českých reklam. Naopak. Brambory půjdou na dračku.

Štítky:

Autor článku

Eva Tomková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU