Danone se loni v Česku propadly tržby i zisk

17.05.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. května (ČTK) - České pobočce francouzského potravinářského koncernu Danone loni klesl čistý zisk o 15 procent na 119,3 milionu korun. Ještě výraznější byl propad tržeb, které se meziročně propadly o pětinu na 2,62 miliardy Kč. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti zveřejněné ve Sbírce listin. Trh mléčných výrobků, které v Česku firma vyrábí, v mlékárně v Benešově, již několik let klesá.

Trh čerstvých mléčných výrobků se již několik let po sobě nachází v obtížné situaci, protože neroste spotřeba. "Naopak, v roce 2012 došlo k dalšímu poklesu objemu prodaných čerstvých mléčných výrobků o 2,8 procenta v porovnání s předchozím rokem, kdy pokles činil dokonce 4,5 procenta," uvedlo v dokumentu představenstvo společnosti. Obchodní prostředí podle něj ovlivňuje zejména pokračující koncentrace obchodních řetězců a jejich rostoucí požadavky. V nepříznivé ekonomické situaci se navíc zostřuje konkurenční boj o spotřebitele, jehož ochota nakupovat klesá.

Původem francouzská potravinářská skupina Danone je předním světovým výrobcem čerstvých mléčných výrobků a minerálních vod. Od roku 2007, kdy firma odkoupila společnost Numico, je také výrobcem dětské výživy a speciální výživy pro zdravotnické účely. Na českém trhu prodává například nejprodávanější značku čerstvých mléčných výrobků Activia, jogurty Dobrá Máma či jogurtové nápoje Actimel.

Na český trh společnost vstoupila v roce 1990. Navázala tehdy spolupráci s benešovskou mlékárnou, kde začala následně vyrábět jogurty. V roce 1991 v Benešově založila společnost s ručením omezením a o tři roky později se transformovala na akciovou společnost. Průměrný počet zaměstnanců společnosti loni dosahoval 340, meziročně zhruba o tři desítky méně.

Mezi hlavní konkurenty Danone na tuzemském trhu patří v oblasti mléčných kysaných výrobků především mlékárny Madeta a Olma. Své mléčné produkty do Česka dovážejí také firmy Müller a Zott. Další z větších konkurentů, francouzský výrobce jogurtů Yoplait podle informací, které začátkem května zveřejnil server Týden.cz, se stahuje z českého trhu.

Celá nadnárodní skupina Danone podle již dříve zveřejněných informací loni zvýšila své tržby o 5,4 procenta na 20,9 miliardy eur (asi 543 miliardy Kč). K růstu pomohl vyšší odbyt v Asii a Latinské Americe, naopak v Evropě se firmě příliš nedařilo. Kvůli krizi tam spotřebitelé šetří a nakupují hlavně levnější produkty. Firma si také stěžuje na vysoké daně, které musí v Evropě platit, především pak ve Francii.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK