Nový bič na živnostníky. Od roku 2014 datová schránka povinně!

02.07.2013 | , Finance.cz
FIRMY


Od roku 2014 se všichni živnostníci a podnikatelé musí rozloučit s vyplňováním přehledu pro OSVČ u ČSSZ v listinné podobě. I přesto, že mnozí z nich jsou na tento způsob zvyklí, tak díky novým ustanovením je s ním definitivně konec.

Živnostníci už nebudou mít v příštím roce na vybranou, protože nový zákon měl platit dokonce letos. ČSSZ ale zareagovala na velké změny rozumně a dala svým klientům čas do konce roku. Všichni podnikatelé se mohou na nový, digitální věk komunikace pečlivě připravit.

Kdo za změnou stojí?

Návrh předložil ve večerních hodinách 25. 10. 2011 poslanec Jan Husák. Již během jeho projevu zaznělo, že by bylo vhodné zavést přechodné období v roce 2012 a „ostrý“ provoz od počátku roku 2013. Důvodem pro zavedení povinnosti je prý neschopnost ČSSZ fyzicky zabezpečit zpracování velkého množství přijatých formulářů jinou cestou než elektronickou. „Pokud by většina klientů, kteří nyní využívají služeb e-podání na principu dobrovolnosti, byť i jen po velmi krátké časové období, začala předávat tiskopisy elektronicky do datových schránek jinak než ve formátu datové věty určené ČSSZ, znamenalo by to pro Českou správu sociálního zabezpečení extrémní nárůst činnosti, který není schopna fyzicky zabezpečit,“ uvedl Jan Husák.

Rok 2013 znamenal pro zavedení povinnosti odklad

ČSSZ ale 25. 1. 2013 ve svém prohlášení konstatovala, že řada jejich klientů není na povinné zavedení elektronické komunikace připravena. Rozhodla se proto až do konce roku 2013 platnost pozměňovacího návrhu zákona odložit. Pro zaměstnavatele, OSVČ i ošetřující lékaře z toho vyplývá, že až do konce roku 2013 se jich nové povinnosti týkat nemusejí. Má ale cenu zřízení některé z elektronických forem komunikace s ČSSZ odkládat? Raději se na vše připravte včas.

Od roku 2014 datová schránka povinně. Jak na ni?

V zásadě máte s ČSSZ dvě elektronické možnosti komunikace. První možností (asi schůdnější) je založení datové schránky, skrze kterou pak lze poslat vyplněný elektronický formulář. Druhou volbou je použití uznávaného elektronického podpisu.

Pokud se rozhodnete pro první možnost, tak si musíte například v Czech POINTu (podací ověřovací informační národní terminál) datovou schránku pro podnikající fyzické osoby zřídit. V praxi to bude znamenat, že i OSVČ ve své práci nevyužívající počítače a informační technologie, budou muset s jejich použitím začít.

Druhá možnost je doslova pro „fajnšmejkry“ libující si v byrokracii a informačních technologiích. Hlavní nevýhoda kvalifikovaného elektronického certifikátu je nutnost jeho každoroční obnovy (nejlevnější u PostSignum za 396 Kč vč. DPH ročně).

S jakými dalšími institucemi se připravte v novém roce na e-komunikaci?

Kromě ČSSZ se změny týkají i komunikace s finančním úřadem (i když zatím naštěstí ne v takovém rozsahu). Od roku 2014 budou mít povinnost elektronicky komunikovat s finančním úřadem plátci DPH s obratem vyšším jak šest milionů korun.

Zda budeme muset používat datové schránky do budoucna ještě více je předmětem otázek. Ještě nedávno mělo ministerstvo vnitra s nimi velké plány. Dokonce se uvažovalo o jejich povinném zřízení každému občanovi staršímu osmnácti let (aktivace by byla dobrovolná). Nicméně od 25. 3. 2013, co náměstek ministra pro veřejnou zprávu Robert Ledvinka po vzájemné „dohodě“ odstoupil, je opět ticho po pěšině. Další masové rozšiřování použití datových schránek je zatím nejisté.

Autor článku

Tomáš Procházka


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY