Mazars: Cílem iniciativy Dobrá banka je efektivita a důvěryhodnost

08.10.2013 | , Mazars
Tiskové zprávy


Efektivní a důvěryhodné peněžní ústavy jsou cílem iniciativy Dobrá banka (The Good Bank). Vznikla pět let po vypuknutí světové finanční krize, jako prostor k diskuzi o modelu bankovnictví, jež najde rozumnou rovnováhu mezi tvorbou zisku, službou klientovi a celospolečenskými zájmy. Globální iniciativu zastřešila britská mediální skupina The Economist a finančně ji podporuje společnost Mazars, která působí i na českém trhu.

Důvěra světové veřejnosti ve finanční sektor v důsledku krize i předcházejícího chování velkých bank výrazně poklesla. Iniciativa Dobrá banka se snaží přispět k její obnově. Projekt dal dohromady desítky expertů z celého světa. Prostřednictvím internetových i živých diskuzí několik měsíců hledali odpovědi na zásadní otázky budoucnosti bankovnictví a jeho role ve společnosti a ekonomice. Výsledky shrnula závěrečná zpráva. I po jejím publikování však pokračuje veřejný dialog. Po celém světě se také konají semináře věnované „dobrému bankovnictví“.

Podle expertů musí dobrá banka stát na třech pilířích: efektivitě, důvěře a inovacích. Efektivní banka zbytečně nenafukuje své náklady, bere na sebe pouze přiměřené riziko, pohybuje se výhradně v mezích zákona a myslí jak na dnešní zisk, tak na budoucnost značky. Důvěra široké veřejnosti, akcionářů i klientů je klíčovou hodnotou, její znovuzískání patří k prvořadým úkolům současných bank. Třetí pilíř, tedy inovace, je nezbytný hlavně z dlouhodobého hlediska. Pokud totiž banky nebudou inovovat, začnou nové služby nabízet firmy z nebankovního sektoru.

Hodnoty iniciativy Dobrá banka přijímá za své a plně podporuje také mezinárodní nezávislá organizace Mazars, která se specializuje na poskytování poradenských, auditorských, účetních a daňových služeb. „Všechny tři pilíře spolu úzce souvisejí. Efektivně řízená banka vzbuzuje důvěru a zároveň generuje zisk, který je možno investovat do inovací. Správně směrované inovace pak přispívají ke snižování nákladů a zvyšování efektivity banky,“ uvedl Milan Prokopius, řídící partner společnosti Mazars. „Z našeho pohledu vidíme dvě cesty, jak podporovat vývoj: jednak právem a jednak skrze samotné účastníky trhu. Obě cesty jsou potřebné a navzájem propojené,“ dodal Prokopius.

Tři základní pilíře však v sobě zároveň mají potenciální konflikt, dokonce si v určitém smyslu odporují. Banky například musejí obtížně hledat kompromis mezi snahou obstát v konkurenční soutěži, která vyžaduje velké investice, a finanční stabilitou. Efektivita zase žádá inovace, ovšem každá novinka je riskantní, protože může ohrozit důvěru veřejnosti. Navíc různé skupiny klientů bank mají různé zájmy a nelze vyhovět všem. Jedním z možných řešení je diverzifikace a specializace bank na konkrétní služby a úseky trhu.

Autor článku

Tisková zpráva

Články ze sekce: Tiskové zprávy