Jaroslav Besperát z ČPP vidí v pojišťování přes internet velkou budoucnost

30.08.2004 | , Finance.cz
Ručení


S Jaroslavem Besperátem, ředitelem obchodního úseku ČPP jsme si povídali o domácím pojišťovacím trhu, o krachujíchích CK a hlavně o budoucnosti prodeje produktů přes internet.

Přinášíme vám rozhovor s Ing. Jaroslavem Besperátem, ředitelem obchodního úseku České podnikatelské pojišťovny. Tématem rozhovoru je "pojištění podnikatelů". Přejeme vám příjemné čtení.

Od kterého roku působí ČPP na domácím trhu?
Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. působí na českém trhu od roku 1995.

Jste součástí některé zahraniční finanční skupiny? Jaká je vlastnická struktura ČPP?
ČPP je 100% česká pojišťovna. Od 2.6.2003 je ČPP vlastněna těmito akcionáři: SPGroup, a.s. a Capital Management Company, a.s.

ČPP má v názvu „podnikatelská“. Znamená to, že jste pojišťovnou pro podnikatele a občan – nepodnikatel – nemá u vás dveře otevřené?
Název „podnikatelská pojišťovna“ vychází z minulosti. ČPP v počátcích byla skutečně pojišťovnou prioritně zaměřenou na podnikatelské subjekty. Velmi záhy se ukázalo, že je zde prostor a vůle pro rozšíření pojišťovací činnosti a z ČPP se stala pojišťovna univerzální. Občan – nepodnikatel má u nás dveře otevřené zeširoka. Svědčí o tom např. 500 tisíc smluv povinného ručení nebo 100 tisíc smluv životního pojištění, které u nás uzavírají převážně občané.

A není tedy název matoucí? Neodrazuje nepodnikatele? Neuvažovali jste v této souvislosti se změnou jako třeba pojišťovna UNIQA nebo farmaceutická skupina Zentiva?
O změně názvu společnosti zatím neuvažujeme. Už vzhledem k výše zmíněným číslům si můžeme být jisti, že v povědomí klientů máme své pevné místo. Navíc kromě názvu je naše značka spojena s typickými symboly produktů, nejznámější je červené autíčko a delfín Filip, které spolu s logem tvoří snadno identifikovatelný celek.

A co expanze do zahraničí? Na východě je jistě prostor a obecnější název by se pak hodil…
V současné době uvažujeme o vstupu na slovenský trh, pro který je název Česká podnikatelská pojišťovna zcela vyhovující.

V očích veřejnosti je ČPP synonymem nízkých cen. Vaše kampaň "ručení za 4 Kč denně" nasazená proti konkurenčnímu „klidu za desetikorunu“ si pamatujeme všichni.
Konkurence v našem oboru je tvrdá. Každý tak používá nejlépe toho co umí a může nabídnout.

Je politika nízkých cen vaší strategií?
Cena již v dnešní době není jediným faktorem, který ovlivňuje rozhodování klienta při výběru pojišťovny, které svěří své peníze. Záleží na kvalitě produktu, asistečních službách a dalších aspektech. Naší strategií je „namíchat koktejl“ v poměru dobrá cena a kvalitní produkt tak, aby byl přijatelný pro každého klienta. Klientům vycházíme vstříc také zajímavými bonusy v případě, že jezdí bez nehod.

Nabízí ČPP celou škálu pojistných produktů jako konkurence, nebo vám v portfoliu nějaký konkrétní produkt chybí. Všiml jsem si, že na některé produkty máte strategické partnery…
Rád bych zdůraznil, že Česká podnikatelská pojišťovna, jako ryze česká firma, spolupracuje s významnými českými společnostmi a největšími zaměstnavateli v ČR. Těmito strategickými partnery jsou Česká pošta s.p., VZP ČR, Hasičská vzájemná pojišťovna, a.s. a Škoda Auto, a.s.. Tato spolupráce je pozitivně vnímána a přináší oboustrannou spokojenost. V prodeji produktů pak společně jednoznačně vytváří nejrozsáhlejší síť prodejních míst v České republice. Nabídka našich produktů je ucelená a je určena širokému spektru klientů od běžných občanů až po velké průmyslové podniky.

Jakou záruku má váš klient, že budete existovat příštích deset, dvacet, padesát let? Jak se vlastně postupuje při krachu pojišťovny? Zajištění pojišťovny kryje všechna rizika?
V dnešní době fúzí a celkové globalizace nemůže žádná společnost s jistotou zaručit existenci své značky a tím vyloučit možné spojení se strategickým partnerem. A  případné spojení je pro klienta pozitivním krokem z hlediska větší jistoty a lepšího zabezpečení jejich pojistek.
Dnešní systém kontroly a dozoru Ministerstva financí a systém zajištění pojišťoven spolu s novými zákony, které pojišťovnictví posunuly na úroveň EU, zaručuje klientovi relativní bezpečí vložených prostředků. Česká podnikatelská pojišťovna má kvalitní zajistný program u největších světových zajišťoven s ratingem A, který pokrývá možné velké škody.

Je domácí trh s pojištěním plně rozdělen, nebo dochází stále k přecházení klientů od jedné pojišťovny k druhé? Máte šanci „ukrajovat z koláče“ konkurence?
Pohyb klientů je dán především neustálými prodeji a nákupy vozidel, rodinných domků, bytů, kdy při každé takové změně klient uvažuje i o svém pojištění. Tyto pohyby na trhu samozřejmě sledujeme a snažíme se na ně reagovat a využívat jich v náš prospěch.

Není to tak dlouho, co zkrachovala CK Tsakis, která byla u vás pojištěna. Jak proběhlo jednání o návratu klientů ze zahraničí a co mají dělat klienti, kteří zaplatili zálohy a nikam nevycestovali?
Ihned po vyhlášení úpadku, který v tomto případě vyhlásila sama ČPP, pojišťovna podniká nezbytné kroky k řešení situace. V praxi to znamená okamžitou aktivaci krizového týmu, který zahájí jednání jak s CK, tak s jejími delegáty v zahraničí, dopravci a dalšími subjekty, aby se co nejdříve zajistili klienti, kteří jsou mimo ČR. V případě CK Tsakis se podařilo vyjednat takové podmínky, že nikdo z klientů nemusel krátit svou dovolenou a všichni ji dokončili v řádném termínu. Klienti, kteří zaplatili zálohy a nevycestovali, mají 6 měsíců na to, aby nahlásili pojistnou událost. Již od prvních dnů je jim k dispozici infolinka 272 101 039, internetové stránky www.cpp.cz, kde naleznou i potřebný formulář a samozřejmě pobočky ČPP v místech, kde měla CK Tsakis svá prodejní místa, tj. Prostějov, Ostrava a Frýdek-Místek.

Může takovýto problém ovlivnit hospodaření a stabilitu ČPP?
Při předpokládaném celkovém objemu předepsaného pojistného 4 miliardy Kč v roce 2004 by takovýto případ stabilitu pojišťovny ovlivnit neměl.

Novela zákona o pojistné smlouvě nařizuje pojišťovně likvidaci pojistné události do 3 měsíců od jejího oznámení. Při výplatě klientů zkrachovalé CK je to stejné?
Tříměsíční lhůta se týká doby, do které by měl pojistitel ukončit svoje šetření. To se ale týká jiných typů pojištění, např. majetkového, kde není najednou tolik poškozených, kterým bude plněno z jedné smlouvy, v níž je stanoven horní limit plnění pojistnou částkou cestovní kanceláře. Zde je proti úpadku pojištěna CK, pro klienty platí 6-ti měsíční lhůta pro uplatnění nároku na pojistné plnění, která vychází ze zákona a ze všeobecných pojistných podmínek a která prioritně chrání spotřebitele a zajišťuje dostatek prostoru pro písemné nároky co nejvyššího počtu klientů CK.

Jak dlouho trvá likvidace pojistné události v ČPP?
Nový zákon ukládá vyřízení likvidace pojistné události do 3 měsíců. V ČPP je 30% pojistných událostí vyřizováno do jednoho měsíce, průměrná doba pak činí okolo 2 měsíců.

ČPP prodává své produkty i po internetu. Jaký význam přisuzujete tomuto alternativnímu prodejnímu způsobu nyní a hlavně v budoucnosti?
ČPP byla jedním z prvních pojistitelů na trhu, která uvedla on-line produkty. Dnes můžeme říci, že jsme největší sjednatel pojištění přes internet. Uzavírání pojištění on-line si získává stále více příznivců. Zvláště u povinného ručení a cestovního pojištění zaznamenáváme nárůst smluv sjednaných touto pohodlnou cestou. Do budoucnosti vidíme tento trend perspektivně, zejména u specifických skupin klientů, kteří dávají přednost počítači před návštěvou prodejního místa.

Děkuji Vám za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.CZ

  
Ing. Jaroslav Besperát absolvoval ČVUT, fakultu strojní, obor Ekonomika a řízení strojírenského  podniku. V roce 1995 pracoval v Živnostenské pojišťovně, a.s. jako vedoucí marketingu. V období 1995 - 2002 působil v IPB Pojišťovna, a.s. jako vedoucí marketingu a později jako ředitel pobočky Praha. Od roku 2002 pracuje v České podnikatelské pojišťovně, a.s. jako ředitel obchodního úseku.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát