Ministerstvo navrhne zkrácení dražších pátečních jízd pro kamiony

07.01.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. ledna (ČTK) - Ministerstvo dopravy navrhne na středečním zasedání vlády zkrácení dražších pátečních jízd, během kterých platí pro kamionovou dopravu vyšší tarif mýtného. Nově by se měla doba, po kterou platí dražší sazby, zkrátit o hodinu a platit od 15:00 do 20:00. Výběr mýtného od kamionových dopravců se tímto opatřením sníží o deset milionů korun ročně. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy.

Změny v účtování mýtného nařizuje novelizovaná směrnice EU o výběru poplatků na pozemních komunikacích, podle které nesmí maximální délka zvýšené sazby mýtného přesáhnout během dne pětihodinový časový úsek. Dosud kamiony vyšší sazbu platí do pátečních 21:00 hodin, což je o hodinu déle, než připouští pravidla EU.

Výsledná cena mýtného na kilometr se vypočítává podle počtu náprav kamionu a emisní normy motoru. Kamion s nejekologičtější kategorií motoru splňující normu Euro 5 a alespoň čtyřmi nápravami zaplatí za jízdu po dálnici nebo rychlostní silnici 4,12 koruny na kilometr. Stejně velké nákladní auto s méně šetrným typem motoru (norma Euro 0 až 2) zaplatí za kilometr dvojnásobnou částku. Zvýšené sazby během pátečních jízd tuto cenu v jednotlivých kategoriích navyšují zhruba o 40 procent.

Vyšší sazby během pátečního odpoledne mají sloužit jako regulační nařízení a donutit kamionové dopravce jezdit v jiných méně vytížených časech. Vyšší sazby neplatí pro autobusovou dopravu, u které je cena ujetého kilometru stanovená pouze na základě emisní třídy motoru. Kromě vyšších sazeb regulují kamionovou dopravu i zákazy jízd. Celoročně nesmí kamiony vyjíždět v neděli odpoledne. Během letních prázdnin se k tomuto omezení přidává zákaz vyjíždět v pátek odpoledne a v sobotu dopoledne.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od začátku roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno na 670.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Vloni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun což je o 130 milionů korun meziročně méně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK