Interspar odchází z českého trhu, obchody převezme Ahold

11.03.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. března (ČTK) - Ztrátový obchodní řetězec Interspar odchází z českého trhu, 50 jeho prodejen převezme za 5,2 miliardy korun nizozemská maloobchodní společnost Ahold. Obchody Interspar se tak přejmenují na Albert. Pokud transakci schválí antimonopolní úřad, stane se značka jedničkou na tuzemském maloobchodním trhu.

Ahold od rakouské firmy SPAR získá v Česku jejích 36 hypermarketů Interspar a 14 supermarketů SPAR. Do zisku by se zatím ztrátové prodejny mohly dostat během dvou let, řekl ČTK generální ředitel české divize Aholdu Jesper Lauridsen.

"Na maloobchodním trhu je nejdůležitější velikost a Interspar byl příliš malý. Tento problém by se vyřešil, pokud se stane součástí sítě značky Albert. Naše plány počítají s tím, že do dvou let by se obchody Interspar mohly stát ziskovými," uvedl Lauridsen. Po dokončení akvizice by firma měla mít 334 obchodů.

Člen správní rady zodpovědný za zahraniční operace ve firmě SPAR Rudolf Staudinger k prodeji dodal, že strategie rakouské firmy je založena na tom, že se firmě podaří získat na trzích, na kterých působí, udržitelnou pozici. To se však v České republice ukázalo jako nerealizovatelné. Firma se proto rozhodla dále zaměřit na trhy jako Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko.

Prvotní investice do Intersparu dosáhne výše 50 milionů euro (1,35 miliardy korun). Zda si Ahold ponechá všech 4684 zaměstnanců Intersparu, je podle Lauridsena předčasné spekulovat.

Podle Tomáše Drtiny z Incomy GfK má akvizice Aholdu dobrou logiku, obchodním formátem jsou si oba řetězce blízké. "Pokračující koncentrace maloobchodního trhu v ČR není nijak překvapivá. Zatímco v západoevropských zemích je tržní podíl TOP 5 největších řetězců na rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 a 75 procenty, v Česku je to navzdory husté síti prodejen jen 46 procent," řekl ČTK Drtina.

Ahold působí v České republice od roku 1991. V roce 2012 společnosti vzrostl zisk z 5,7 na 156 milionů korun. Tržby dosáhly 40,68 miliardy korun. Ze slovenského trhu se firma stahuje. Interspar vykázal v ČR v roce 2012 ztrátu 545 milionů korun, v roce 2011 skončilo hospodaření ve ztrátě 608 milionů korun. Kumulovaná ztráta obchodníka z posledních let stoupla na 3,3 miliardy korun.

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustila řada řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl. Později ho následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka, které převzalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. V roce 2007 odešla belgická Delvita a o rok později Plus Discount.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK