První tři úseky dálnice D1 budou v srpnu z poloviny opraveny

24.07.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 24. července (ČTK) - První tři ze čtyř modernizovaných úseků dálnice D1 budou z poloviny opraveny na přelomu července a srpna. Provoz se tak v následujících třech týdnech bude postupně přesouvat na obnovený pás dálnice ve směru z Prahy do Brna a práce začnou v opačném pásu na Prahu. ČTK to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš. Podle něj práce na třech úsecích mají zpoždění, za což stavařům hrozí sankce.

Bezproblémový je jen úsek nejblíže Praze mezi Šternovem a Psáři, kde bude provoz převeden do druhého pásu od pondělí 28. července. Následovat budou změny v provozu 4. srpna v úseku Loket - Hořice a 11. srpna v úseku Větrný Jeníkov - Jihlava. Na obou jsou podle Kubiše opravy zpožděny o několik dní. Největší zpoždění proti plánu eviduje ŘSD u úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde skluz přesahuje 200 pracovních dnů.

Podle Kubiše je drobný skluz na úsecích Loket - Hořice a Větrný Jeníkov - Jihlava způsoben mimo jiné i tím, že je na nich více mostů než na úseku Šternov - Psáře, kde dělníci v současnosti harmonogram prací dodržují. Ředitelství nyní jedná se všemi zhotoviteli na urychlení prací a dodržení termínů. Výsledky těchto jednání v podobě delší pracovní doby na modernizovaných úsecích už mohou řidiči na D1 vidět, doplnil šéf ŘSD.

K urychlení prací pomáhá ŘSD kromě jednání se stavebními firmami i hrozba milionové pokuty za každý den, kdy nebude svěřený úsek dálnice včas hotový. V případě nejzpožděnější stavby u Velké Bíteše nově k této sumě přibyla ještě další sankce v podobě 900.000 korun za každý den, pokud nebude hotová polovina vozovky do 28. října.

Sankce bude ŘSD nárokovat v případě zpoždění prací na jakémkoli úseku. "Rozhodně se budeme chovat v souladu se smlouvou," dodal Kubiš s tím, že opačný postup by byl nefér vůči společnosti OHL ŽS, která má na starosti úsek s největším několikaměsíčním zpožděním.

V současnosti stavební firmy dokončují pokládku nového povrchu pravého dálničního pásu pro směr z Prahy na Brno na třech ze čtyřech modernizovaných úseků. Na zpožděném úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší dokončili dělníci v polovině tohoto týdne práce ve středním dělícím pruhu a začaly s přípravou na obměnu povrchu pravé poloviny dálnice.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové modernizaci. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK