CNG v České republice: důležitá čísla a statistiky

05.08.2014 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Stlačený zemní plyn (CNG) v ČR k dnešnímu dni pohání zhruba 7 500 vozidel a je populárním alternativním palivem u českých motoristů. Je CNG skutečně reálnou volbou v případě, kdy uvažujete o výměně stávajícího automobilu? Přinášíme nejzajímavější statistiky o využití CNG v tuzemsku.

Automobily a další vozidla na CNG si v Evropě získaly významnou pozici. Na starém kontinentu jich dnes jezdí přes 1,85 milionu zejména díky nízké ceně tohoto paliva, dobré dostupnosti čerpacích stanic i příznivé ceně vozidel. Česká republika přitom vývoj v západní Evropě kopíruje a také u nás se za poslední rok podmínky pro nákup vozidla na stlačený zemní plyn významně zlepšily.

7 500 vozidel

Počet vozidel na CNG v České republice roste každoročně dvouciferným tempem, loni dokonce o 44 %. Také v letošním pololetí se jejich množství významně zvýšilo. „V první půlce letošního roku u nás jezdilo zhruba 7 500 vozidel na CNG. Do konce roku předpokládáme, že jejich počet přesáhne 8 000, možná bude atakovat i hranici 8 500. Hodně tomu napomáhá nová Škoda Octavia G-Tec s CNG pohonem, která vzbudila zájem nejen u firem, ale také soukromých osob," vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie.

55 čerpacích stanic a 123 domácích plniček

Čeští motoristé a vlastníci vozů na zemní plyn dnes mohou tankovat u 55 veřejných čerpacích stanic, celkem 123 soukromníků si také pořídilo domácí malou plnící stanici. V blízké budoucnosti se očekává další růst počtu čerpacích míst – jen letos by mělo být u nás otevřeno zhruba 70 stanic, do roku 2020 je cílem až 200 veřejných plniček. Tím by se Česká republika vyrovnala například sousednímu Rakousku.

18 Kč za litr paliva

Na českých čerpacích stanicích lze nakoupit jeden kilogram paliva CNG za zhruba 25-26 Kč, v přepočtu na litr je cena zhruba 18 Kč. Průměrné ceny běžných pohonných hmot (nafta, benzín) se pohybují na dvojnásobku okolo 36 Kč. Nízká cena zemního plynu by měla vydržet také v budoucnu: „Palivo CNG je do roku 2020 zatíženo jen minimální spotřební daní, díky čemuž cena výrazněji neporoste. Zájem je tento termín prodloužit o dalších zhruba 5 let,“ vysvětluje Jiří Lachout.

Mapa CNG stanic v ČR ke dni 4. 9. 2014

Mapa CNG stanic v ČR ke 4. 9. 2014 (pro zvětšení kliknout)

Zdroj: Český plynárenský svaz

30 000 Kč rozdíl v ceně u Škody Octavia

Rozdíly v cenách vozidel na CNG a běžná paliva (benzín, nafta) za posledních 12 měsíců v České republice významně poklesly. Automobil na zemní plyn dnes koupíte v některých případech již za prakticky stejné částky jako naftové a benzínové verze. U Škody Octavia činí rozdíl mezi CNG a benzínovou motorizací zhruba 30 000 Kč. Návratnost investice se díky nižším nákladům na palivo u CNG odvíjí jen od počtu ujetých kilometrů. U většiny vozů ji lze přesto odhadovat na jeden, maximálně dva roky. Po jejich uplynutí motorista jezdí levněji než s běžným vozem.

512 autobusů na CNG ve 35 městech

CNG je díky svým vlastnostem palivo, které minimálně zatěžuje životní prostředí – oproti benzínu nebo naftě řadu emisí zcela eliminuje, případně významně snižuje jejich množství. Nejen z tohoto důvodu se těší popularitě ve veřejné dopravě. „Autobusy na zemní plyn jsou nejlepší alternativou pro zdravá čistá města. Ve světě jich dnes jezdí téměř 800 tisíc. Jen třeba ve městě Barcelona využívají už 400 autobusů na CNG a v Madridu více než 790,“ vysvětluje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu. V České republice aktuálně jezdí celkem 512 autobusů v 35 městech, nejnověji získalo celkem 12 nových vozů město Brno, kde bude na konci roku 2015 v provozu dokonce až 100 CNG autobusů. Díky dotaci 2,4 miliardy ze Státního fondu životního prostředí se dočkají v příštích měsících také další města, kde je veřejným zájmem usilovat o zvýšení kvality ovzduší – jde například o Ostravu, Havířov, Karvinou nebo Chomutov.


Zdroj: Český plynárenský svaz (ČPS), E.ON Energie a.s.

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU