Jednoznačný cíl: ochrana spotřebitele

13.01.2005 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Začátkem tohoto roku nabyl účinnosti zákon, který podstatně zpřísňuje podmínky podnikání zprostředkovatelům pojištění a naopak výrazně zvyšuje ochranu spotřebitelů pojištění, tj. klientů.

Někteří z vás možná zažili situaci, kdy vám na dveře zaklepala osoba s kufříkem a požadovala pouze 5 minut vašeho drahocenného času. Vyklubal se z něj "obchodník s pojištěním". Poté, kdy se dozvěděl, kdy, proti čemu a na kolik jste se pojistil, spustil dlouhotrvající monolog o nevýhodách vašeho stávajícího pojištění. Za ním ihned následoval výčet výhod pojištění nového, které je přímo dělané pro vaši situaci, a které poskytne pojistnou ochranu celé rodině (a ještě na tom zbohatnete). Jeho návštěva se poněkud protáhla a po více než hodinovém poslechu více či méně užitečných informací jste podlehli a podepsali smlouvu novou, aniž byste věděli jaké jsou vaše práva a povinnosti vyplývající z nově uzavřené pojistné smlouvy.

Kvantita před kvalitou
Počet zmíněných obchodníků, nabízejících pojistné produkty na vedlejší úvazek, rostl geometrickou řadou. Začal je nabízet každý (bez ohledu na pohlaví, věk či vzdělání), kdo si chtěl alespoň trošku přilepšit a z provizí přispívat do rodinného rozpočtu.

Kvantita zprostředkovatelů rok od roku rostla (celkový počet zprostředkovatelů se pohyboval na konci roku 2004 kolem 60 000), jejich kvalita byla někdy značně rozdílná. Nároky na jejich odbornost byly mizivé, tím pádem informovanost některých z nich nebyla na nejvyšší úrovni. A právě na nedostatečnou informovanost, kdy zprostředkovatel nebyl v některých případech schopen poskytnout komplexní informace o všech nabízených produktech či nereagoval flexibilně na některé situace či otázky, mohl doplatit převážně klient. Dalším cílem bylo také získat co největší počet nových zprostředkovatelů a tím rozmnožit již tak dosti širokou pyramidu.

Důvod pro změnu
Nová legislativa by situaci měla radikálně změnit. Od 1. ledna 2005 nabyl účinnosti Zákon č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, který upravuje některá pravidla vztahující se k pojištění. Důvodem jeho vzniku bylo především zabezpečení koordinace a slučitelnosti s pravidly platnými v rámci EU.

Čeho se zákon týká?
Hned v prvním paragrafu nového zákona je stanoven předmět úpravy:

  • upravuje podmínky podnikání zprostředkovatelů a likvidátorů,
  • upravuje podmínky zahájení činnosti,
  • zřizuje registr pojišťovacích zprostředkovatelů a likvidátorů
  • upravuje výkon státního dozoru

Novinky pro zprostředkovatele
Mezi nejdůležitější novinky, které se dotknou každého zprostředkovatele pojištění patří zřízení veřejně přístupného registru (do kterého jsou zaznamenávány důležité údaje o osobách provozujících zprostředkovatelskou činnost) a vznik registrační povinnosti.

A kdo podle nového zákona může vykonávat zprostředkovatelskou činnost a má tedy povinnost se registrovat? Jsou to následující fyzické nebo právnické osoby:

  • pojišťovací makléř (zpracovává komplexní analýzy pojistných rizik, poskytuje konzultační a poradenskou činnost, provádí správu smluv, atd.)
  • pojišťovací agent (vykonává činnost jménem a na účet pojišťovny, je oprávněn přijímat pojistné či zprostředkovávat plnění, je pojištěn pro případ odpovědnosti v hodnotě 1 000 000 EUR na každou pojistnou událost)
  • vázaný pojišťovací zprostředkovatel (vykonává činnost jménem a na účet pojišťovny, neinkasuje pojistné ani nevyplácí plnění)
  • podřízený pojišťovací zprostředkovatel (spolupracuje s pojišťovacím agentem či makléřem)
  • pojišťovací zprostředkovatel, jehož domovským členským státem není Česká republika

Nejdůležitější změna?
Asi nejdůležitější a nejradikálnější změnou pro zprostředkovatele je prokazování důvěryhodnosti a především odborné způsobilosti, kterou se rozumí získání všeobecných a odborných znalostí nezbytných pro výkon jeho činnosti. Všeobecné znalosti jsou prokazovány dokladem o dokončení střední školy, znalosti odborné se prokazují dokladem o absolvování odborného studia na střední nebo vysoké škole (zaměřené na problematiku pojišťovnictví, finančních služeb, atd.). V případě, že zprostředkovatel nemůže odbornost prokázat tímto způsobem, je povinen složit odbornou zkoušku.

Celoživotní vzdělávání
Splněním registrační povinnosti a prokázáním odbornosti však nemají zprostředkovatelé vyhráno. Osoba, která je podle nového zákona povinna prokázat svoji odbornou způsobilost je povinna si průběžně svoje odborné znalosti doplňovat a každých 5 let je povinna absolvovat doškolovací kurs.

Výhody pro klienta
Toto je výčet pouze některých nejdůležitějších změn, které nahradily někdy nedostatečnou právní úpravu. Hlavním cílem nového zákona je jednoznačně zvýšení ochrany klienta. Prokazování odbornosti a důvěryhodnosti zprostředkovatelů by mělo zaručit jejich lepší informovanost a tím i informovanost potenciálních klientů, což nikdy nemůže být na škodu. Stejně tak se zvýší bezpečnost a důvěryhodnost celé oblasti pojištění zvýšením limitu pro pojištění odpovědnosti zprostředkovatelů (za škodu způsobenou výkonem činnosti do výše 1 000 000 eur na jednu pojistnou událost).

Jak budou tyto změny fungovat v praxi a jak dolehnou na nás, drobné spotřebitele pojištění, však ukáže až čas.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ