MF evidenci tržeb omezí, nově plánuje účtenkovou loterii

07.04.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. dubna (ČTK) - Elektronická evidence tržeb, kterou připravuje ministerstvo financí, by se měla týkat ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu. U dalších činností bude záležet na tom, jak provoz systému vyhodnotí Finanční správa. Zároveň z návrhu ministerstvo odstranilo povinnost zákazníka převzít účtenku a změnilo systém sankcí. Nově do návrhu MF zařadilo účtenkovou loterii. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo financí. To u návrhu zákona o evidenci tržeb vypořádalo v těchto dnech připomínky dalších rezortů a organizací.

\"Zákon je nadále koncipován plošně. Vyhláška však dočasně vyjímá z povinnosti evidovat tržby všechny činnosti s výjimkou ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu,\" uvedlo MF.

Lidí také nebudou mít povinnost po zavedení evidence přebírat účtenku. \"Mnohem účinnější než pokuty bude, když se nám podaří vysvětlit základní cíl elektronické evidence, kterým je konec diskriminace poctivých podnikatelů,\" uvedl ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Při přípravě účtenkové loterie chce MF využít zkušeností ze zahraničí, například ze Slovenska. \"Zvažujeme spíše nepravidelné, tematické nebo regionálně zaměřené loterijní kampaně,\" uvedla náměstkyně ministra Simona Hornochová. Účtenková loterie má za cíl, aby zákazníci vyžadovali po obchodnících účtenky. Za ty pak v loterii mohou získat různé ceny.

V případě sankcí ministerstvo pojalo uzavření provozovny či pozastavení výkonu činnosti jen jako předběžné opatření, které bude možné využít dočasně, a to do doby sjednání nápravy. \"Chceme dát jasně najevo, že není cílem Finanční správy poškodit poplatníkům jejich podnikání,\" uvedla dále Hornochová.

MF se také po připomínkách rozhodlo místo do vyhlášek zařadit více věcí přímo do návrhu zákona. Jde například o stanovení údajů na účtence nebo přehled tržeb, které budou z povinnosti elektronické evidence vyňaty. Úřad se také rozhodl zavést institut závazného posouzení pro poplatníky, kteří si nejsou jisti, zda má jejich příjem charakter nahodilého příjmu. Ten je od elektronické evidence osvobozen. Závazné posouzení vydá finanční úřad za snížený správní poplatek 1000 korun.

Zároveň ministerstvo nadále počítá se snížením DPH v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent s výjimkou daně na alkohol, tabákové výrobky a doplňkový sortiment. Úřad také počítá s jednorázovou slevou ve výši 5000 korun pro všechny poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým v daném roce vznikla povinnost evidovat tržby.

MF stále počítá se spuštěním evidence tržeb od ledna 2016, které bude předcházet testování systému. Ministr Babiš ovšem připustil, že evidence by mohla začít i o pár měsíců později.

Ministerstvo financí původně počítalo s tím, že by se elektronická evidence tržeb týkala až 600.000 obchodníků, restauratérů, hoteliérů, řemeslníků či poskytovatelů služeb. Nakonec by se měla týkat podle dřívějšího vyjádření Babiše zhruba 300.000 živnostníků, mezi které patří zejména restaurace, hotely a maloobcchod.

Úřad si od on-line evidence tržeb slibuje omezení šedé ekonomiky a lepší výběr daní, a to hlavně DPH. Inspirací pro zavedení byly zkušenosti z Chorvatska. \"Celkový reálně dosažitelný dodatečný příjem z DPH a daně z příjmu pouze za dva výše uvedené sektory (pozn. sektor stravování a pohostinství a maloobchod) by tak mohl být zhruba 12,5 miliardy korun,\" uvádí MF v materiálu.

Materiál i přes dřívější Babišovo prohlášení na středeční vládu ministerstvo nepředložilo. Na programu tak návrh bude mít kabinet na některém z dalších jednání.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK