Dálniční známky bude nadále distribuovat Česká pošta a ABA

07.08.2015 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. srpna (ČTK) - Výběrové řízení na distribuci dálničních kuponů vyhrálo opět sdružení České pošty, Autoklubu Bohemia Assistance a společnosti MTX. Smlouva bude uzavřena na dobu neurčitou, nejdéle však na čtyři roky a distributorovi takzvaných dálničních známek bude náležet 4,6 procenta z ceny prodaných dokladů. ČTK to dnes řekl Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který distribuci známek zadává a je rovněž příjemcem vybraných peněz.

Pokud bude napřesrok prodáno podobně jako vloni přes 5,3 milionu kuponů a zůstane zachovaný i stejný podíl ročních, měsíčních i desetidenních známek, má staronový distributor šanci získat přes 180 milionů Kč. Vloni totiž do rozpočtu fondu dopravy z prodeje dálničních známek přiteklo 3,9 miliardy korun, a to po odečtení nákladů na tisk a distribuci kuponů ve výši 263 milionů korun.

Kromě dálničních známek získává stát peníze za použití dálnic formou výkonového zpoplatnění, které se týká vozidel těžších než 3,5 tuny. Vloni výběr elektronického mýtného vzrostl o 1,9 procenta na 8,7 miliardy korun. Ceny dálničních kuponů se v Česku nezměnily od roku 2012 a zůstanou stejné i napřesrok. Roční kupon řidiče vyjde na 1500 korun, měsíční na 440 korun a desetidenní na 310 korun.

Kvůli problémům s padělanými doklady ze začátku letošního roku budou mít kupony nový tvar. Roční známka bude mít tvar kolečka, desetidenní bude mít podobu trojúhelníku a měsíční bude čtverhranná. Lišit se budou i barvou.

Výběrové řízení je stanoveno na dobu neurčitou mimo jiné i proto, že resort dopravy dlouhodobě připravuje přechod na jinou technologii, než je vylepování papírových známek na čelním skle vozu. SFDI si už před lety nechal zpracovat studii, v níž nejekonomičtěji vychází maďarský model, který umí rozpoznávat jednotlivé registrační značky projíždějících vozidel a který jednoduchou kontrolou v databázi zjistí, zdali má auto s uvedenou značkou dálniční poplatek zaplacený. I tento systém by pracoval s časovým předplatným a nikoliv s ujetými kilometry, jako je tomu u nákladních aut.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK