Ministerstvo navrhuje rozvolnit pravidla pro vznik nových STK

23.05.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 23. května (ČTK) - Měřit emise u automobilů budou moci jen stanice technické kontroly (STK), samostatné měřicí stanice zaniknou. V tiskové zprávě o tom dnes informovalo ministerstvo dopravy, podle něhož připravovaná změna vyplývá z evropské směrnice. Členské státy ji musejí do svého právního řádu převést do května 2018. Tuzemský úřad nicméně chce tuto novinku zavést během příštího roku spolu s rozvolněním pravidel pro vznik nových STK. V Česku funguje přibližně 370 stanic technické kontroly a 1800 stanic měření emisí. Jejich vyjádření ČTK zjišťuje.

Nové stanice technické kontroly dosud povolují pouze krajské úřady, ministerstvo chce ale trh otevřít konkurenci a zjednodušit tím přístup řidičů k pravidelným kontrolám. \"Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,\" uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Otevřené nové stanice technického provozu se podle ministerstva nyní zpravidla odvíjí od počtu registrovaných vozidel v daném správním obvodu. Tato čísla ale nemusí být vždy vypovídající, vozidla registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku.

Obě změny by podle ministerstva dopravy měly především zvýšit komfort řidičů. \"Povinně jednotné místo pro měření emisí i absolvování technické prohlídky umožní absolvovat obě povinné procedury najednou, otevření trhu STK pak umožní rozšíření těchto služeb tak, aby se šoféři nemuseli na technické prohlídky objednávat s velkým předstihem,\" uvedlo ministerstvo.

Velkou změnou pro fungování stanic technické kontroly byl i letošní leden, od kdy začala platit povinnost pořizovat z technických kontrol obrazový materiál. Během prvních dnů provozu nového elektronického systému, do kterého se měly záznamy nahrávat, si ale technici stěžovali na občasné výpadky a na chybějící data z předešlých kontrol.

\"Pořizování obrazového záběru kontrolovaných vozidel spolu s označením data, kdy byla tato vozidla kontrolována, má omezit podvody. Jde zejména o situace, kdy potvrzení o kontrole v minulosti získávala i vozidla, která na ní fakticky nebyla,\" uvedlo tehdy ministerstvo dopravy.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK