ACNielsen: Češi nakupují hlavně v moderních obchodech

30.05.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 30. května (ČTK) - Češi v posledních letech dávají při nákupech přednost moderním typům obchodů, jako jsou supermarkety a hypermarkety. Velké oblibě se těší také menší obchody umístěné ve velkých nákupních centrech. Naopak původní samoobslužné prodejny, z nichž první byla v České republice otevřena před 50 lety, jsou již delší dobu mimo hlavní zorné pole českých spotřebitelů, kteří podle odborníků patří mezi nejmodernější zákazníky ve střední a východní Evropě.

Podle průzkumu společnosti ACNielsen utrácí v Česku největší část svého rozpočtu za nákupy v hypermarketech a supermarketech již 70 procent lidí. Například v Maďarsku je jejich podíl 56 procent a v Polsku jen 35 procent. "Čeští zákazníci, kteří si v minulých letech oblíbili supermarkety, nyní stále více nakupují v hypermarketech," uvedla Dana Slámová z ACNielsen. Podotkla, že obliba hypermarketů v ČR rostla především na úkor tradičních obchodů, které nyní preferuje již jen 19 procent Čechů.

V tuzemsku se v letech 2000 až 2004 zvýšil počet hypermarketů o 110 procent na 162 obchodů. Ve stejném období na Slovensku zákazníky lákalo 75 hypermarketů a v Maďarsku 77 hypermarketů. ČR tak nyní vykazuje nejvyšší hustotu hypermarketů ve střední Evropě. Na milion obyvatel v tuzemsku připadá 16 hypermarketů, zatímco například v Maďarsku jich je osm a v Polsku pět. Češi do hypermarketů chodí nakupovat hlavně kvůli cenám, velkému výběru zboží a jejich dobré dostupnosti.

Rostoucí oblibu moderních typů obchodů potvrzují i jejich tržby. V loňském roce 50 největších obchodních společností včetně čtyř velkoobchodů vykázalo meziroční nárůst tržeb o 24 miliard na 321 miliard korun. Každý obyvatel ČR tak loni měsíčně utratil v prodejnách největších obchodníků v průměru zhruba 2500 korun, což odpovídá bezmála 14 procentům průměrné měsíční mzdy.

Mezi pětici obchodních řetězců, ve kterých lidé loni utráceli nejvíce, patří podle žebříčku analytické firmy Incoma Research společnosti Makro Cash & Carry ČR, Ahold Czech Republic, Schwarz ČR (Kaufland, Lidl), Rewe ČR (Penny Market, Billa) a Tesco Stores ČR.

Podle studie Incoma Research se ale tempo expanze hypermarketů v tuzemsku v posledních letech zpomaluje a ve velkých nákupních centrech naopak získávají na významu malé obchody či zábavní zařízení. Zároveň se zvyšuje průměrná velikost nákupních center.

Stavba nových obchodních komplexů by měla v Česku podle Jitky Tomancové ze společnosti Cushman & Wakefield Healy & Baker pokračovat i v následujících dvou letech. Známy jsou již plány nejméně na pět nových projektů. Počet nákupních center by tak v roce 2007 mohl překročit hranici šesti desítek.

Na tuzemském trhu měly obchodní řetězce letos v lednu zhruba 162 hypermarketů, více než 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK