Vliv daní na ceny pohonných hmot

13.09.2005 | , Finance.cz
DANĚ


Jaké daně platíme z pohonných hmot a jak vysoká je tato sazba v České republice v porovnání s ostatními státy Evropské unie? Kam odchází část z těchto daní? Je možné sazby snížit?

Ve včerejším článku s názvem „Růst cen benzínu nutí k zamyšlení“ jsme se zabývali růstem cen benzínu, navýšení příjmu (díky vyšším cenám) do státního rozpočtu a pozornosti neušel ani pohled do budoucnosti z této oblasti. Zajímavý je také postoj Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je zde nastíněn.

Minimální sazby v Evropě

Evropská unie stanovuje minimální sazbu pro daň z přidané hodnoty i pro spotřební daň. Z pohonných hmot se musí platit obě tyto daně. U DPH se jedná o patnácti procentní základní sazbu. Spotřební daň je stanovena, dle Směrnice 2003/96/EEC:

  • u benzínu na 359 EUR/1000 l a
  • u nafty na 302 EUR/1000 l.

V porovnání s ostatními zeměmi patřící do Evropské unie patří Česká republika na sedmé místo ve výši zdanění benzínu a na třinácté ve zdanění nafty. Sazby si můžete porovnat v následující tabulce:

Země Benzín Země Nafta
Velká Británie 726,39 Velká Británie 770,97
Německo 669,80 Francie 416,90
nizozemí 668,10 Itálie 413,00
Finsko 614,10 Dánsko 405,09
Francie 589,20 Švédsko 403,71
Belgie 564,18 Irsko 368,05
Itálie 564,00 Nizozemí 364,91
Portugalsko 522,60 Finsko 361,82
Dánsko 509,25 Belgie 357,78
Irsko 442,68 Maďarsko 345,18
Lucembursko 442,09 Slovensko 340,72
Maďarsko 420,30 Polsko 317,00
Rakousko 417,00 Česká republika 314,69
Slovinsko 406,30 Slovinsko 308,29
Španělsko 395,69 rakousko 302,00
Slovensko 386,77 Španělsko 293,86
Polsko 377,00 Lucembursko 265,35
Švédsko 375,47 Portugalsko 260,06
Česká republika 374,47 Německo 255,60
Malta 309,73 Kypr 248,48
Kypr 303,74 Lotyšsko 245,69
Řecko 296,00 Malta 245,46
Lotyšsko 287,64 Estonsko 245,42
Estonsko 287,54 Litva 245,22
Litva 287,01 Řecko 245,00

Minimální úroveň zdanění podle Směrnice 2003/96/EEC. Údaje jsou uvedeny v EUR/1000 l.

Státní fond dopravní infrastruktury

Do státního fondu dopravní infrastruktury se přispívá mimo jiné z výnosů ze silniční daně, ale také z výnosu spotřební daně z minerálních olejů (jedná se o 9,1%). Při snížení výnosu spotřební daně by se tak snížil i příjem do SFDI na budování dopravní infrastruktury.

DPH

Další daň, která se platí z pohonných hmot, je daň z přidané hodnoty. Jak již bylo napsáno výše, stanovuje Šestá směrnice (v rámci harmonizace EU) výši standardní sazby, která činní 15%. Veškeré nižší sazby se považují za sazby snížené a ty je možné uplatnit pouze na vyjmenované druhy zboží a služeb ve Směrnici, popř. na sjednané výjimky. Vzhledem k uvedenému faktu není možné zavést další sazbu, která by byla pod úrovní nynějších 19% jen pro pohonné hmoty. O snížení základní sazby se, dle tiskové zprávy Ministerstva financí ČR, v této chvíli neuvažuje.

V následující tabulce uvádíme možné dopady snížení sazeb na veřejné rozpočty dle MF ČR:

Snížení sazeb u benzinu a nafty Spotřební daň DPH
2 Kč -13 mld. Kč -0,6 mld. Kč
3 Kč -20 mld. Kč -0,8 mld. Kč
5 Kč -33 mld. Kč -1,5 mld. Kč

Jaké byly výnosy spotřebních daní z minerálních olejů v letech 2000 – 2004?

2000 2001 2002 2003 2004
Benzin 24,381 27,210 27,107 28,497 36,600
Motorová nafta a bionafta 20,636 24,125 25,428 28,018 27,786
Ostatní 1,302 1,533 1,476 0,577 0,775
Celkem 46,319 52,011 54,011 57,092 65,161

Zdroj: TIsková zpráva Ministerstva financí ČR

Autor článku

Petra Niedlová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ