Při koupi ojetiny vám může pomoci SOVA

27.04.2006 | , Finance.cz
FIRMY


Už jste se při koupi ojetiny setkali s neférovým jednáním prodejce? Riziko špatné koupě od podvodníků je velké, obrana složitá. Nyní je zde pomůcka, která vám při koupi ojetiny může pomoci.

Když 21.4.2004 vznikalo sdružení SOVA, tak se jeho zakladatelé zavázali, že budou přicházet s iniciativami, které by mohly neblahou situaci s nekvalitními dováženými automobily zlepšit. Dnes, téměř po dvou letech, je tu první velký projekt, který k tomuto účelu má sloužit.

Hlavním cílem Sdružení je chránit práva spotřebitelů vůči prodejcům ojetých i nových automobilů v celé České republice. "K jeho založení nás vedla nízká kvalita ojetých aut dovážených individuálními dovozci, s níž mají někteří naši členové i vlastní neblahé zkušenosti," vysvětluje pohnutky vedoucí k založení sdružení jeho předseda Petr Mikšovský. Sdružení v době vzniku celkem správně předpokládalo, že po vstupu Česka do EU se situace na trhu ojetin dovážených do republiky ještě zhorší. Stalo se. Od 1. května 2004 bylo možné ojetá auta převážet přes hranice do Česka zcela bez kontroly. V roce 2004 se k nám dovezlo přes 130.000 ojetin, což byl meziroční růst o téměř 5 %.

Praktická příručka pro kupující
Nejnovějším počinem sdružení je příručka, která by měla pomáhat všem zájemcům o koupi ojetého automobilu. Při prodeji ojetin se totiž naprosto běžně používá velké množství triků a právě tato nová příručka pro kupující triky odhaluje a kupujícím radí, jak se vyvarovat nepříjemnostem a možným budoucím problémům. "Naše příručka by měla běžnému zákazníkovi bez větších zkušeností pomoci odhalit například přetočený tachometr, podvodně pozměněné stáří vozu, to, zda byl vůz bouraný nebo případně svařený z jiných dílů," poodhaluje Mikšovský.

V příručce se dočtete, jak zkontrolovat identifikační údaje vozidla, jak prověřit legálnost jeho původu, kde najít speciální kódy podle kterých lze ověřit rok výroby vozu, ale třeba také jak odhadnout skutečné stáří vozu podle stavu interiéru.

Možná se i vám stalo, že prodejce ojetiny vám tvrdil, že auto nikdy nebylo vytopené, že nebylo bourané a je v perfektní kondici. Po půl roce jste s malou drobností zašli do servisu a tam vám řekli krutou pravdu: Auto bylo vytopené při povodni, bylo čelně bouráno a VIN štítek je falešný. Kupní smlouvu jste buď vůbec neměli, nebo jste ji dávno vyhodili. I kdyby jste ji měli, pravděpodobně by vám nebyla nic platná.

Od podobných nepříjemných chvil vás možná mohlo ochránit konzultování koupě vozu s odborníkem. Poznat vytopené auto, falešný identifikační štítek nebo zamaskované nabourání pro odborníka není problém. Kromě metod, ke kterým lze využít vlastního zraku, zdravého úsudku a pomoci zkušeného mechanika se příručka zmiňuje i o méně běžných způsobech, kterými lze zjišťovat, zda byl kupovaný vůz bouraný. Slyšeli jste např. o magneticko-práškové metodě ověření pravosti štítku VIN? Nebo kontrole tloušťky laku karoserie? I takovéto netradiční způsoby průzkumu (staro)nového vozu lze v příručce najít.

Kde ji sehnat
Sdružení SOVA bude v nejbližších dnech rozesílat příručku na místa s velkou koncentrací zájemců o koupi ojetého vozu: odbory dopravy obcí nebo STK. Stáhnout si ji můžete také kliknutím na tento odkaz (PDF dokument, 2,98 MB). K návštěvě doporučujeme také stránky sdružení http://www.sdruzeni-sova.cz/, kde najdete mino jiné také Desatero koupě ojetého vozidla.

 

SOVA

Obrázek 1: Ražba čísla motoru - padělek

SOVA

Obrázek 2: Ražba čísla motoru - originál

SOVA

Obrázek 3: Měření tloušťky laku

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIRMY