Rok výroby vozidla ovlivňuje jeho cenu

25.07.2006 | , Finance.cz
Ručení 2010


Počet prodaných ojetých vozů stoupá. Stejně tak i počet automobilů dovážených ze zahraničí. Důležitou roli při výši ceny hraje rok výroby. Jak poznat, že údaj v technickém průkazu odpovídá skutečnosti?

V posledních měsících a týdnech zažívají autobazary dobré časy. Teplé počasí a sluneční paprsky lákají nejen k víkendovým návštěvám koupališť a jiných vodních ploch, ale nejedna rodinka využije slunného víkendu, aby zavítala do některého z autobazarů a poohlédla se po novém dopravním prostředku. Stále více lidí upřednostňuje nákup ojetiny.

Vzhledem k nižším cenám oproti novému automobilu ze salonu se není se co divit. Nákupem nového vozu máte sice záruku, že vozidlo nebylo bouráno či jinak poškozeno, ale tato garance je kompenzována vyšší cenou. Navíc nové vozy ztrácejí přibližně 15 – 40 % své hodnoty již v prvním roce po zakoupení, kdežto ojeté vozy drží svou hodnotu mnohem déle.

Administrativní liposukce vozidla
Mezi nejčastější praktiky autobazarů, jak prodat ojetý vůz za co nejvyšší cenu, je jeho omlazení, tzn. rok výroby uvedený v technickém průkazu neodpovídá skutečnému. Týká se to především vozidel dovezených ze zahraničí. Málokterý motorista zjistí, zda skutečné stáří vozidla odpovídá tomu uvedenému v technickém průkazu, nebo zda je o nějaký ten pátek starší. Zřejmě málokdo by kupoval podle papírů rok starý model vozu, který se již několik let nevyrábí. Stačí však změnit přední masku nebo jiný díl z pozdějšího modelu, což může přesvědčit mnohého motoristu o správnosti roku výroby vozidla uvedeném v techničáku.

Zpravidla však nedochází k omlazení vozidla výměnou některých dílů, ale děje se tak pouze administrativně, a to především u dovážených automobilů. V papírech totiž bývá uvedena první registrace v zemi, odkud je vozidlo dovezeno a první registrace po dovozu do tuzemska. Ovšem jak dlouho vozidlo předtím brázdilo jiné státy Evropy, to už budeme jen těžko zjišťovat. Postup, jak vozidlo omladit, je poměrně jednoduchý. Stačí nahlásit ztrátu původního technického průkazu. Poté požádat o vystavení jeho duplikátu. A právě  vystavením duplikátu může zaniknout poměrně značné množství informací nejen o historii vozidla, ale i o jeho identifikátorech.

Dražší pojistka, vyšší splátky
Špatně uvedený rok výroby znamená špatně stanovenou cenu. Důležitější nežli rok výroby vozidla je jeho stav, historie, provozuschopnost. Ovšem i rok výroby hraje v konečné ceně důležitou roli. Vezmeme-li v úvahu stejnou značku i model s naprosto identickými parametry, pak rozdíl mezi 3 roky a 5 let starým automobilem může činit i několik desítek tisíc korun. Mezi stářím vozu a jeho cenou totiž platí nepřímá úměra - obecně platí, že se čím starší vůz, tím nižší cena. 

Najít dva vozy s identickými parametry a pouze rozdílným rokem výroby je velice složité. My jsme se o to alespoň částečně pokusili a hledali na webových stránkách našeho největšího prodejce ojetých vozů. V nabídce můžeme najít mj. OPEL ASTRA, 1,6 i (74 kW, 4 dveř., ABS, servo, centrál, airbagy). Za model z roku 1999 zájemce zaplatí zhruba 130.000 Kč, za model o 2 roky starší pak o 20.000 méně, přestože starší model má najeto o třetinu méně (alespoň podle stavu tachometru).

Od nákupní ceny se pak může odvíjet vyšší havarijní pojištění, popř. výše leasingové splátky. V neposlední řadě se špatný rok promítne i do nákladů na provoz a údržbu, jelikož  zpravidla platí, že starší vozidlo vyžaduje větší péči.

Proto před samotným nákupem prověřte skutečný rok výroby. Ten je v případě pochybností možné určit z kódů uvedených na některých částech automobilu. Stačí se podívat na homologační čísla skel, kde jsou uvedeny kódy, z nichž lze určit rok výroby skla. O skutečném roku výroby mohou leccos napovědět bezpečností pásy vozu, které může být zobrazeno v různých formách (od přímého natištění data, až po jednoduché zakódování do řady čísel) na látkové nášivce nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky mohou být vytvořeny tiskem na látce, nebo plastickým vtiskem do štítku.

Těmito poměrně jednoduchými kroky můžete výrazně snížit pravděpodobnost, že koupíte automobil administrativně mladší a tím i dražší než ve skutečnosti je.

Zdroj informací: www.motozurnal.cz

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Ručení 2010