Maserati GranTurismo - velké cestování v italském stylu

14.07.2008 | , AUTO.CZ
STYL/auto


Nejnovější model italské automobilky s trojzubcem ve znaku se představil na letošním ženevském autosalonu. Maserati GranTurismo nastupuje na místo současného Coupé.

Odcházející Maserati Coupé se ještě jako model 3200 GT představilo před devíti lety a jeho karoserie je dílem studia Italdesign. Karoserii nového modelu msgt20 GranTurismo vytvořilo studio Pininfarina, stejně jako Quattroporte a řadu dalších modelů z bohaté minulosti značky. Za první plod spolupráce obě společnosti označují model A6, kupé z roku 1947, kterého se vyrobilo 58 kusů.

Karoserie
Luxusní plně čtyřmístné kupé se pouští do dalšího rozvíjení stylu se kterým poprvé přišlo současné Maserati Quattroporte. Návrháři se sice snažili pod elegantní křivky, bez zbytečných módních výstřelků, ukrýt celkové rozměry vozu, ale i když uvidíte GranTurismo stát zcela o samotě, bude vám hned jasné, že to není žádné miniauto. A v případě, že vedle něj zaparkuje jeho předchůdce Maserati Coupé, pak vyjde najevo, že novinka je o velký kus plechu delší, přesněji o 358 mm. msgt30 Maserati GranTurismo při rozvoru náprav 2942 mm dosahuje celkové délky 4881 mm, je široké 1847 mm a vysoké 1353 mm. Jedním z nejvýraznějších prvků karoserie je msgt80 maska chladiče s velkým trojzubcem ve svém středu.

Clipboard03_5.jpg

Motor a podvozek
Pod msgt84 dlouhou kapotou je uložen vidlicový osmiválec o objemu 4244 cm³, který poskytuje výkon 298 kW (405 k) při 7100 ot/min a točivý moment 460 Nm při 4250 ot/min. Blok motoru je z hliníkové a křemíkové slitiny. Sílu pohonné jednotky přenáší na kola zadní nápravy šestistupňová automatická převodovka ZF. Plynový pedál vozu, který dosahuje maximální rychlosti 285 km/h a z nuly na 100 km/h zrychluje za 5,2 s, je s motorem spojen elektronicky (Drive By Wire) - není zde tedy žádná mechanická vazba. Kupé vážící 1880 kg má rozložení hmotnosti v poměru 49:51 ve prospěch zadní nápravy.

Automobilka prohlašuje, že nastavení podvozku je sportovnější než u Quattroporte, přesto ale dostatečně komfortní na dlouhé cesty, pro něž je GranTurismo stvořeno. Na přání může být podvozek vybaven elektronicky řízenými tlumiči Skyhook. Standardně je vůz vybaven msgt82 devatenáctipalcovými koly, ale ta mohou být na přání nahrazena dvacetipalcovými, obutými do pneumatik Pirelli P Zero Rosso. Za disky kol se ukrývají kotoučové brzdy Brembo s čtyřpístkovými třmeny. Brzdový systém GranTurisma je ovládán počítačem, ten se stará i o funkci ABS a rozděluje brzdné síly. Automobilka Maserati vyvinula systém MSP (Maserati Stability Programme), který v případě potřeby redukuje přísun točivého momentu a zároveň aktivuje ABS a EBD, aby zabránil zablokování kol při náhlém brzdění. Podle údajů výrobce je nový model schopný zastavit z rychlosti 100 km/h na 35 metrech.

Clipboard04_4.jpg

Interiér a Bezpečnost
Maserati GranTurismo je na rozdíl od většiny konkurentů plně čtyřmístným vozem v jehož msgt03 kabině se mají pohodlně usadit čtyři dospělí cestující. Přístup na zadní sedadla ulehčuje systém Easy Entry, posunující přední sedadla. Vybavení interiéru, čalouněného kůží Poltrona Frau odpovídá ceně a zaměření vozu. Cestující si tak mohou užívat samozřejmostí jako je elektrické ovládání oken a zrcátek, automatická klimatizace nebo audisystém a navigace.

Maserati se zaměřilo také na bezpečnost a vedle propracovaného brzdového systému má vůz pevnou rámovou konstrukci prostoru pro cestující a součástí standardní výbavy je šestice airbagů a tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači. V případě nárazu počítač, který dostává informace od senzorů vyhodnocuje jeho sílu a rozhoduje o vystřelení airbagů.

Zájemci o Maserati GranTurismo jehož cena začíná na 112.280 Eur (3.189.000,- Kč) mohou v současné době začít vyplňovat objednávku a vybírat jeden z devíti laků karoserie. Z nich je sedm metalických a dva pastelové.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: STYL/auto