\"Můžeme potvrdit, že o působení pana Faltýnka se dnes na vládě jednalo,\" řekla ČTK bez dalších podrobností mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.
Podle materiálu loni v lednu Evropská komise vytýkala SZIF, že nebyla přijata taková opatření, aby se střetu zájmů vyhnul. S tím Česko nesouhlasilo, působnost členů dozorčí rady SZIF v podnicích čerpajících dotace podle ní možný střet zájmů nezpůsoboval. V květnu se pak uskutečnilo jednání se zástupci komise, kde čeští zástupci vysvětlovali působnost dozorčí rady.
Letos v únoru se pak ČR dozvěděla, že se komise přesto domnívá, že akreditační kritéria pro dotace nebyla splněna a že nebude chtít ČR proplatit 800.428 euro, tedy téměř 22 milionů korun. Faltýnek už členem dozorčí rady není, Velebný a Kudela jsou.
Letos v březnu pak ČR navrhla, aby se zahájilo smírčí řízení, nesouhlasí s výkladem komise. Argumentuje například tím, že dozorčí rada u SZIF nepůsobí stejně jako dozorčí rady v soukromém sektoru. Nemá podle materiálu například žádný vliv na statutární orgány SZIF.
Materiál také připomíná, že členové dozorčí rady byli zároveň poslanci, vztahuje se tak na ně zákon o střetu zájmů. \"Tento zákon výslovně zakazuje veřejnému funkcionáři upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit,\" dodává materiál. Postoj Evropské komise je tak podle něj nepodložený, výstupy platební agentury dozorčí rada nemohla ovlivnit.
Pokud by komise na svých výtkách trvala, může ČR podat žalobu k Soudnímu dvoru EU. Podání žaloby by ale nemělo odkladný účinek, stát by tak musel zaplatit sankci do unijního rozpočtu.
Protože evropský audit zatím není dokončen a soudní tribunál o teoretické žalobě v řádu měsíců nerozhodne, doporučil materiál počkat s případnou změnou legislativy.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
