V nejbližších dnech očekává zvýšenou rozkolísanost kurzu. Ten si bude nyní hledat novou rovnováhu. \"První reakce na exit je relativně umírněná a nevynucující si opětovný zásah centrální banky. V horizontu do konce roku čekáme posílení koruny směrem k 26,0 Kč za euro,\" uvedl.
Jako nejpravděpodobnější scénář po ukončení kurzového závazku České národní banky vidí rovněž analytik Komerční banky Viktor Zeisel posílení koruny.
Minimálně v prvních týdnech a měsících nebude mít podle něj reálná ekonomika při utváření kurzu koruny hlavní roli. Jedním z důvodů je to, že mnozí exportéři si na finančním trhu zajistili kurz, za který budou prodávat eura, která v budoucnosti získají. Tím hlavním důvodem je velká spekulativní pozice, která na posílení kurzu sází, dodal Zeisel.
Zejména v průběhu posledního roku investoři začali sázet na konec kurzového závazku a následného posilování koruny proti euru. Spekulanti přibývali i v posledních dnech, kdy byla tato spekulace velmi drahá. Podle odhadu KB investoři investovali do této spekulace až 30 miliard eur. To je na českou ekonomiku obrovská částka, nicméně to není velká částka pro londýnské investory.
Spekulanti vidí podle Zeisela dlouhodobý rovnovážný kurz koruny proti euru kolem 25 Kč/EUR. To bude korunu rychle hnát k silnějším hodnotám a v tomto scénáři by se její kurz mohl lehko dostat pod 26 korun za euro, odhadl.
Bankovní rada České národní banky dnes s okamžitou platností ukončila režim devizových intervencí. Informoval o tom mluvčí centrální banky Marek Zeman. ČNB tak nebude bránit posílení koruny pod hranici 27 korun za euro. Banka ale zároveň již dříve upozornila, že bude připravena případné nadměrné výkyvy kurzu koruny po ukončení závazku zmírňovat svými nástroji.
fd rot



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
