Zdanění hazardních her: Co přinesla nová legislativa?

18.05.2017 | Redakce, Finance.cz
DANĚ


Legislativní novinkou letošního roku je zavedení nové daně z hazardních her a zrušení zákona o loteriích a jiných podobných hrách. Zavedení této nové přímé daně od 1. ledna 2017 by mělo zvýšit daňový výnos zdaněním všech forem hazardu.

Hazardní hry nabízejí možnost rychlého zbohatnutí, a proto jsou velmi oblíbené všude na světě. Při hraní hazardních her však lze nejen hodně získat, ale i hodně ztratit. Řada hazardních hráčů se kvůli hraní zadlužuje a dostává se do kolotoče dluhů a půjček, ze kterého je velmi obtížné vykročit zpět do finanční rovnováhy. „Hazardní hry nelze vymýtit. Protože však řadu hráčů a jejich rodin dostávají do složitých životních situací, je na místě alespoň ucelené a vyšší zdanění hazardu. Proto je nová zákonná úprava jistě přínosem,“ vysvětluje Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars.

Co je předmětem daně?

Předmětem daně z hazardních her je provozování hazardní hry v Česku, je-li k jejímu provozování potřeba základní povolení dle zákona nebo má-li být tato hra dle zákona upravujícího hazardní hry ohlášena. Dani podléhají i velmi oblíbené internetové hazardní hry, jestliže jsou alespoň zčásti zaměřené na český trh, tedy hráče s bydlištěm v Česku. „U technických her je 65 % celostátního hrubého daňového výnosu příjmem rozpočtů obcí. Ty si však musejí plnit vůči správci daně své oznamovací povinnosti ohledně hazardních her. Jedná se zejména o ohlášení hazardní hry nebo o vydání povolení k umístění herního prostoru,“ dodává Gabriela Ivanco.

Podmínky pro provozovatele hazardních her

Provozovatelem hazardní hry může být pouze právnická osoba splňující zákonné podmínky. Mezi ty mimo jiné patří průhledná vlastnická struktura, z níž je zřejmé, kdo je skutečným majitelem, a dále vlastní zdroje v minimální výši 2 000 000 eur. Provozovatel nesmí umožnit účast na hazardní hře osobě mladší 18 let. Hazardní hry též nesmějí být mimo jiné provozovány ve škole a školském zařízení, v zařízení pro volnočasové aktivity dětí a mládeže, v zařízení sociálních služeb, ve zdravotnickém zařízení nebo v prostoru sloužícím církvi či náboženské společnosti.

Jak mohou obce regulovat hazardní hry?

Obce v Česku mohou vydat obecně závaznou vyhlášku, ve které lze určit, kde v obci a v jakém čase je možné provozovat bingo, technické hry, živé hry nebo turnaj malého rozsahu a kde v obci i v jakém čase je provozování těchto hazardních her naopak zakázáno. Těmito opatřeními mohou tedy obce snižovat negativní společenské jevy spojené s hraním hazardních her.

Základ daně a sazba daně

Základem daně z hazardních her je součet dílčích základů daně za jednotlivé druhy hazardních her. Ty tvoří částka, o níž úhrn přijatých a nevrácených vkladů převyšuje úhrn vyplacených výher z loterie, z kursové sázky, z totalizátorové hry (uhodnutí sázkové příležitosti), z binga, z technické hry (zejména válcová hra, elektromechanická ruleta a elektromechanické kostky), z živé hry (hry, kde sázející hrají proti krupiérovi), z tomboly a z turnaje malého rozsahu (karetní hry vyřazovacího typu). V případě internetové hazardní hry, kdy hráč hraje proti jiné osobě, která se ke hře registrovala a jež nemá bydliště v Česku, tvoří dílčí základ daně součin částky, o níž úhrn přijatých a nevrácených vkladů převyšuje úhrn vyplacených výher, a poměru úhrnu přijatých i nevrácených vkladů od účastníka hazardní hry a úhrnu všech přijatých i nevrácených vkladů. „Sazba daně z hazardních her činí 23 % z dílčích základů daně, v případě technických her pak 35 % a minimálně 9 200 Kč za každé koncové zařízení,“ doplňuje Gabriela Ivanco.

Čtvrtletní daňové přiznání

Daňoví poplatníci mohou daňové přiznání k dani z hazardních her podávat pouze elektronicky prostřednictvím datové zprávy podepsané uznávaným elektronickým podpisem nebo odeslanou přes datovou schránku. Nelze tedy použít tištěný tiskopis. Zdaňovacím obdobím z hazardních her je kalendářní čtvrtletí a daňové přiznání se podává do 25. dne následujícího měsíce. U daně z hazardních her je zavedeno samovyměření daně, což znamená, že k vyměření daně dochází ze zákona na základě podání daňového přiznání. Zjistí-li pracovníci finančního úřadu například na základě daňové kontroly, že poslední známá daň není ve správné výši, doměří daň ve výši rozdílu poslední známé daně a částky nově zjištěné.


Články ze sekce: DANĚ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.