Hradec Králové koupí u SOR Libchavy 20 elektrobusů za 246 mil. Kč

13.09.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Hradec Králové 13. září (ČTK) - Dopravní podnik města Hradce Králové koupí od společnosti SOR Libchavy 20 elektrobusů a nabíjecí stanice celkem za 246 milionů korun bez DPH. Kontrakt podnik s výrobcem autobusů už podepsal. Většinu investice zaplatí z dotace z fondů EU. SOR Libchavy by měl vozy dodat do září 2018, první dodávka má být v červnu 2018.

Podle hradeckého podniku jde o dosud největší kontrakt v České republice v elektromobilitě městské hromadné dopravy. Od elektrobusů si Hradec Králové slibuje snížení emisí v centru města a snížení provozních nákladů MHD. Novými elektrickými autobusy bude nahrazovat nejstarší naftové. Podnik má nyní 91 dieslových autobusů a dříve koupil tři elektrobusy.

\"Elektromobilitou autobusových linek město významně přispěje k ekologizaci dopravy. Navazuje se tak na dlouhou tradici trolejbusů v Hradci. Podobný trend v obměně a doplnění vozového parku chceme nastavit i u městské policie nebo u jiných městských organizací,\" řekl primátor Hradce Králové Zdeněk Fink (Hradecký demokratický klub).

Kontrakt na pořízení elektrobusů je rozdělený na postupné dodávka. Dvě automatické rychlonabíjecí stanice budou na klíčových dopravních uzlech, tedy na terminálu hromadné dopravy a na konečné stanici Cihelna. Součástí dodávky jsou i nabíjecí stanice pro noční pomalé nabíjení elektrobusů v zázemí dopravního podniku, kde jsou již vybudované odstavné prostory s novými elektropřípojkami a nová trafostanice.

Dopravní podnik také vybírá dodavatele tří trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem. Tendr je v závěrečné fázi. \"Na elektrobusy a tři trolejbusy získal dopravní podnik dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) přes 236 milionů korun,\" řekl náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). Na dalších šest moderních trolejbusů chce podnik žádat o dotaci z programu ITI hradecko-pardubické aglomerace.

\"Obměna vozového parku elektrobusy a trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem plně koresponduje se strategií ITI a strategií Smart cities. Projektů z této oblasti se chystá více,\" uvedl Vedlich. V plánu je například inteligentní dopravní systém, nový odbavovací systém pro MHD nebo výstavba dalšího trolejbusového vedení v Hradci Králové.

Nové troleje budou v úseku od Brněnské třídy na konečnou zastávku Pod Strání. Investice za 18,5 milionu korun již má stavební povolení. Dopravní podnik na stavbu požádá o evropskou dotaci. Nové trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem budou také zajíždět na sídliště Plachta.

Hradecký dopravní podnik má k dispozici 125 nízkopodlažních vozů pro městskou hromadnou dopravu, z toho je 91 autobusů, 31 trolejbusů a tři elektrobusy. Délka všech 26 linek je 323 kilometrů. Ročně vozy hradecké MHD najezdí 6,1 milionu kilometrů, z nichž 1,6 milionu kilometrů je na trolejbusových linkách. Ročně dopravní podnik přepraví přes 30 milionů lidí. Provoz MHD radnice letos dotuje částkou 182 milionů korun.

Zdeněk Rychtera dr


Články ze sekce: Zpravodajství ČTK



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.