Přínos Veletrhů Brno pro HDP je podle studie sedm mld

14.12.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 14. prosince (ČTK) - Přínos Veletrhů Brno pro hrubý domácí produkt je 6,9 miliardy korun, přičemž tržby společnosti jsou miliarda. A díky činnosti společnosti má práci zhruba 1740 lidí, přičemž kmenových zaměstnanců je 265. Vyplývá to z analýzy ekonomických přínosů, kterou zpracovala společnost Cyrrus na základě loňských výsledků a Veletrhy Brno ji dnes prezentovaly na tiskové konferenci.

\"Jedná se především o poptávku spojenou s návštěvníky veletrhů. Někteří zde přespí, chodí do restaurace a nakupují. V průměru je 20 až 30 procent návštěvníků veletrhů ze zahraničí a z 50 procent žijí jinde než na jižní Moravě,\" uvedl generální ředitel Jiří Kuliš.

Dalšími sekundárními efekty jsou firmy navázané na činnost veletrhů. Jde především o řemeslníky, kteří staví expozice. \"Jsou to zámečníci, tesaři, elektrikáři. Kolem Brna se vytvořila skupina výstavářských firem, kteří jsou aktivní nejen na našich akcích, ale jezdí pracovat i do zahraničí,\" řekl Kuliš. Dále se jedná o zaměstnance bezpečnostních či úklidových firem. Pro 15 podniků v regionu tvoří tržby z činnosti pro Veletrhy Brno 20 či více procent celkových tržeb.

Velmi významná je činnost výstaviště pro ubytovací zařízení v Brně a blízkém okolí. \"Mnohé z nich by musely v případě omezení či ukončení činnosti veletrhů ukončit svoji činnost,\" píše se v analýze. Pro hotely či penziony jsou veletržní akce významným tvůrcem zisku, protože zvyšují ceny pokojů. Podle grafu to bylo v letošním roce při strojírenském veletrhu nejčastěji mezi 100 až 175 procenty proti běžné ceně, někteří zdražili i o 300 procent.

Kromě veletržních akcí jsou pro činnost výstaviště důležité kongresy a akce firem, na které jezdí i 2000 lidí. \"Hostíme tu například velké banky, protože se v republice málokam vejdou,\" řekl Kuliš. Podle analýzy jsou haly a pavilony výstaviště využité v sudých letech ze 76 procent, v lichých letech z 66 procent. \"Průměrně se v areálu nic neděje jen 3,5 dne v měsíci,\" uvádí analýza.

Analýza také naznačuje trend vývoje veletrhů a veletržní činnosti, která vyznívá pro společnost příznivě. \"V roce 2016 pokračoval vzestup veletržního průmyslu a letošek by měl tento trend potvrdit. Stále jde o atraktivní formu marketingového nástroje,\" uvádí analýza. Zároveň roste ve světě výstavní plocha a o jejím zvětšení uvažuje i brněnská společnost.

Analýza také uvádí na základě výpočtu znalce, že hodnota ochranné známky BVV Veletrhy Brno je 340 milionů korun.

Autor článku

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK