Tři čtvrtiny z nás miluje „šopingování“

21.06.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Šopingujeme (nebo taky šopujeme, z anglického shop) velmi rádi. Naši rodiče možná u televize, prarodiče v lese, my relaxujeme v supermarketech. Krom jiného to má jednu nevýhodu – utratíme víc než naši předkové.

Nablýskaná obchodní centra lákají. A tak když si třída venkovské školy má vybrat, jestli na prohlídku starého města, nebo do obchodního komplexu, jedním hlasem volí to druhé. Když prý už nic, je tam klimatizace a ta ve městě zřízená ještě není. Nejen dorůstající volí velká obchodní centra. Většina z nás se v nakupování vyžívá, ženy pak více, než muži.

Za vším hledej ženu

To hle přísloví sice míří jinam, ale platí i pro nakupování v obchodních komplexech. Jen jedna z pěti žen pozvánku na šopingování odmítne, ostatní se vyloženě těší. U mužů průzkum ukázal na 64 %. Až kladný citový vztah k nakupování, bez kterého by vůbec nemohli být, přiznalo 17 % mužů a asi čtvrtina žen.

Co se týče nějaké přípravy na nákup, např. poznačení si, co mi doma chybí a musím dokoupit, tak tím se milovníci šopingování příliš netrápí. Nejčastěji se rozhodnou podle toho, co se jim právě v danou chvíli zalíbí. Takhle to dělají dvě pětiny dotazovaných. Pravdou ale zůstává, že čtvrtina z přibližně 2 000 respondentů skutečně postupuje podle napsaného seznamu z domova.

A i když se o Češích hovořilo jako o milovnících a vyhledávačích slev, výzkum to nepotvrdil. Na speciální akce, bonusové balíčky a jiné benefity, které by měly pomoci ušetřit, tak na ty slyší pouze tři nakupující z deseti.

Pro tři z deseti Čechů jsou pro šopování chrámy komerce, tedy nákupní centra jako stvořená, čtvrtina dotovaných si oblíbila supermarkety, pětina pak volí e-shopy. Malé obchody si vybírá jen každý osmý dotazovaný.

Nakupování online - statistiky

(foto: Shutterstock)

Když e- shop, tak…

Někteří z nás nakupují přes internet už mnoho let, už se taky napálili, jsou poučení a počínají si obezřetně. Je nás asi třetina, co nakupujeme zhruba deset let elektronickou cestou. Zhruba stejné množství jedinců nakupuje na e-shopu méně než pět let a zbytek si pro nákup pouští počítač zhruba pět let.

Příjemným zjištěním je, že e-shopu uvěříme, když se přesvědčíme, že je známý, hodnocený, ověřený. To dělá cca 32 % z nás. Dalšími fenomény jsou výhodné ceny (30 %) a důvěryhodná značka (20 %).

Jednoho ze čtyř nakupujících odradí e-shop jako nedůvěryhodná forma nákupu a vůbec tímto způsobem nenakupuje. Pětinu z nás odrazuje cena dopravy, která se může ukázat vzhledem k ceně zboží nevýhodná. Proto je také dobré se podívat na cenu dopravy, ještě předtím, než podezřele levné zboží dáme do košíku. Takoví prodejci totiž nemají od jistého limitu dopravu zdarma.

Každému sedmému až osmému ze skupiny respondentů vadí nutnost platby předem, nebo nedostatečné informace o nabízeném zboží. Zbytku tázaných pak vadí dodací podmínky, či lhůty, které mohou být někdy i v řádu týdnů, nebo nejsou upřesněny.

S jídlem to jde těžce

Sice se o tom všude možně mluví a nákup potravin elektronickou cestou roste, pořád se ho asi třetina Čechů bojí. Bez zábran si tento druh zboží objedná asi jen čtvrtina lidí.

Čeho se nejvíc lidé při nákupu potravin z e-shopu bojí? Logicky faktu, že jídlo nebude čerstvé. Říkají, že kdyby ho mohli na vlastní oči vidět, nekoupili by si je. Proto také odpovídají, že jídlo je nejlepší z kamenných obchodů.

Štítky:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel