Kupujete vánoční dárky v lékárně? A nejsou zbytečné?

20.12.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Vánoce klepou na dveře a vy jste si ještě nenašli čas, abyste nakoupili vhodný vánoční dárek? Nejste jediní. Mnoho z nás nechává nákup dárků na poslední chvíli. Dopadá to tak, že se na pokraji zoufalství svěříme do rukou jednomu obchodnímu centru, kde se nakoupí zcela vše metodu „I tohle by se mu/jí mohlo hodit…“

Marketing obchodů počítá s vaším zoufalstvím, s tím, že se musíte zúčastnit vánočních večírků, uzavíráte roční úkoly, které měly být dávno hotovy, zkrátka, že už pořádně ani nevíte, jak se jmenujete. Natož vymýšlení nějakých dárků

A tak na vás jdou metodou „All in 1“. Všechno můžete prostě koupit u nás a potěšíte všechny, celou rodinu. Ve skutečnosti potěšíte hlavně obchodníka, protože utratíte, ale taky sebe, neboť to už máte z krku. Vše v jednom se taky nabízí v lékárnách. Ale je to skutečně dobrá volba? Potřebujeme ale skutečně všichni pod stromečkem najít nějaký prášek či pilulku?

Vědomosti o podpoře zdraví? Chabé…

Marketing lékáren a hlavně lékárenských řetězců nás láká do svých oficín. My vstoupíme, dýcháme příjemnou vůni apatyky nejčastěji po heřmánku. A pak tam necháme spoustu peněz s úžasným pocitem, že je nakoupeno pro partnery, děti i prarodiče, milenky i přátele. Lékárník či farmaceutický asistent k nám vlídně hovoří, radí, ale my víme své. Z televizní reklamy přece. Děláme ale správně?

Interakce mezi zákazníkem a lékárnou je podle odborníků vzájemná, funguje zde princip poptávky a nabídky. Marketing pak tuto poptávku formuje a směruje tam, kam obchodník potřebuje. Je tedy jen na nás, abychom se v tomto prostředí zorientovali a uměli nabídku lékáren zpracovat a vyhodnotit. Tedy zdali máme skutečnou potřebu nějakého léčiva či doplňku stravy nebo je to jen uměle navozená potřeba. Do jaké míry se necháme ovlivnit, závisí také na naší informační, mediální a zdravotní gramotnosti.

Češi jsou na tom se zdravotní gramotností v oblasti zdravotní péče poměrně dobře, horší je to v oblasti prevence nemocí a zcela nejhorší v oblasti podpory zdraví. Ale protože nemalá část marketingu cílí na poslední dvě oblasti, je česká populace hodně ovlivnitelná.

Dárek k vánocům v lékárně

(foto: Shutterstock)

 

Nebezpečná autodiagnostika

Cíle reklamy lékárenských řetězců nejsou náhodné. S vyšším věkem stoupá nemocnost, jsou to tedy v první linii starší lidé, senioři. Dále pak maminky starající se o děti a chroničtí pacienti – lidé se srdečními nemocemi, onkologičtí pacienti, cukrovkáři.

Experti zdůrazňují, že zdravý člověk doplňky stravy nepotřebuje. Ty, co jsou v nabídkách lékáren nejčastěji, mají zdravotní stav zlepšit, ale většinou cílí na obecná hojně rozšířená onemocnění, nebo na nejasně definované zdravotní obtíže.

Tak to ale být nemá. Pokud má člověk potvrzený nedostatek nějaké látky, pak to samozřejmě po poradě s lékařem nebo lékárníkem doplňme. Mnoho lidí sebe nebo své okolí ale takzvaně vyšetřuje samo, hned taky udělají vlastní diagnózu a řeší to nějakým doplňkem stravy. Ten nemusí znamenat pouze zbytečnou investici, ale také oddálení diagnostikování onemocnění.

Rozdílná kvalita bylinky

Při uvádění doplňku stravy na trh se také nedokazuje účinnost ani bezpečnost, pouze se plní oznamovací povinnost na Ministerstvo zemědělství České republiky.

A právě zde si je podle odborníků nutné uvědomit, že například kvalita byliny, použitá k výrobě, může být rozdílná. Závisí totiž na místě a na ročním období, kdy byla sbírána, a samozřejmě také na tom, zda to místo nebylo kontaminováno nějakými zdraví nebezpečnými látkami. To se ale z informací na výrobku nedozvíme.

Etiketa doplňku stravy musí splňovat příslušnou legislativu a najdeme na ni mimo jiné i údaje o množství vitaminů, minerálních látek nebo dalších látek vztažený na doporučenou denní dávku. Když se ale podíváme na historii šetření Státní zemědělské a potravinářské inspekce, najdeme případy, kdy v doplňcích stravy byly nalezeny těžké kovy či nepovolené látky či rostliny. Pozorní bychom měli být u doplňků, u kterých etiketa není dostatečná, a zdroje jsou nejasné. Zákazník se tak musí často po podrobnějších informacích pídit sám. Jestli to někdo vůbec udělá? Na to si už odpovězte sami.


Také si přečtěte:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: Spotřebitel