Půjčka není jen jedna. Na jaké největší rozdíly si dát pozor?

11.02.2019 | , Dotfox
Komerční sdělení


Vybrat si půjčku není žádná sranda. Prokousat se nepřebernou nabídkou dá docela zabrat, navíc na vás čeká nespočet nástrah, které výběr a sjednání úvěru značně komplikují. Na největší hrozby si posvítila organizace Člověka v tísni.

Do analýzy organizace Člověk v tísni bylo zahrnuto 39 úvěrových společností, které disponují platnou licencí České národní banky. Hodnoceny byly oblasti jako:

  •  dostupnost obchodních podmínek,
  •  ceny úvěrů,
  •  náklady vznikající při zpoždění splátky,
  •  úvěrová kalkulačka,
  •  klientské dotazy,
  •  zákaznický servis,
  •  zesplatnění úvěru při porušení smluvních podmínek.

Pozor na rozdílné ceny půjček

To, že nebankovní půjčky jsou obvykle dražší než bankovní, je známo už snad všem. Avšak to, že rozdíly mohou být i v řádech desítek tisíc korun, to už může být pro mnohé pořádné překvapení. A ano rozdíly jsou opravdu značné, zatímco v Airbank, Hellobank nebo Komerční bance přeplatíte za 50 000Kč půjčku zhruba 2 000 Kč, v CentroFinance vás ten samý úvěr vyjde i na 40 000 Kč.

A to rozhodně nemusí být konečná cena. Přibudou-li k tomu problémy se splácením, pak se cena půjčky může ještě zvýšit. Jen za jednu upomínku si někteří poskytovatelé účtují 600 až 750 Kč.

Nekonečné smluvní podmínky a zavádějící hypoteční kalkulačky

Říkáte si, že každá úvěrová společnost si může nastavit své podmínky a že rozhodnutí je vždy na žadateli, a tak není důvod, proč by si poskytovatelé nemohli ceny určovat dle libosti? Jenže ne vždy mají klienti dostatek informací a času, často je jejich požadavkem snadná a rychlá půjčka. Je sice pravdou, že obchodní podmínky už má na svých stránkách většina společností, ale ne všechny jsou v takovém rozsahu, aby si je mohl zájemce o půjčku důkladně přečíst a prostudovat alespoň dvakrát. Průměrná délka smluv je 27 stran.

Stejně tak pokulhává pomocník v podobě úvěrové kalkulačky, kterou najdete na webu dvou třetin poskytovatelů. Jenže ne všechny tyto online nástroje jsou dostatečně funkční. Vybrat tak vhodnou hotovostní, nebankovní, bankovní, účelovou, neúčelovou či jakoukoliv jinou půjčku není vůbec lehké.

Analýza poukázala i na řadu pozitiv

Posun k lepšímu zaznamenala analýza organizace Člověka v tísni při simulování klientských dotazů a hodnocení klientské vstřícnosti, avšak veškeré kroky vpřed jsou velmi opatrné a pozvolné.

Pozitivem také je, že klesá počet poskytovatelů, kteří nevymáhají po svých zákaznících promlčené pohledávky. A zhruba třetina společností neúčtuje smluvní úrok, pakliže dojde k zesplatnění úvěru, v takovém případě je povinností klienta zaplatit pouze dlužnou jistinu.

Články ze sekce: Komerční sdělení



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.