Prvních 5 důvodů, proč si okamžitě zrušit účty na sociálních sítích

08.02.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Účet na „socials“ má asi každý. A asi každý ví, že některé věci tam nejsou právě příjemné. Americký počítačový vědec a mj. autor pojmu virtuální realita Jaron Lanier tvrdí, že bychom měli své účty na sociálkách zrušit. A pokud možno hned.

Lanier jmenuje hned deset důvodů, proč ze sociálních sítí odejít, a celou technologii přirovnává k drogám, říká ji kokainová.

Jenom pro „socky“?

Sociální sítě jsou na jedné straně velmi příjemné. Je fajn si vyměnit fotky s kamarády, „potkat“ někoho zajímavého, pochválit známé nový účes. Ale jak dovedou být „přítulné“, zvládnou být i nenávistné. Ať už je to pravda, nebo ne, zručný manipulátor, který zahraje na správnou strunu, dokáže jistým způsobem nešťastné, bázlivé, prostě frustrované jedince vyprovokovat k nebývalým emocím, třeba nenávistným zprávám. A každý máme v sobě třináctou komnatu, kam nikoho nepouštíme. Psychiatr Cyril Höschl hovoří o „ďábelské potřebě člověka bát se“.

Co tedy s tím? Kdo nepoužívá „socials“, je považován za starce a dinosaura, člověk bez zájmu. Protože v naší povaze je zakódováno, že chceme vědět, jsme zvědaví, chceme si vyměňovat názory, bavit sebe a druhé. No jo, ale kde končí komunikace a začíná manipulace. Kdo tu hranici přesně zná a vymezí?

A tak se dnešní vyšší sociální vrstva snaží z vlivu sociálních sítí vymanit. Dříve se odlišovala od těch níže postavených tím, že sportovala, dodržovala zdravou životosprávu a správně se stravovala. Dnes se snaží utéct z vlivu informačních technologií.

Deset důvodů, proč zrušit sociální sítě

(foto: Shutterstock)

 

Prvních 5 důvodů, proč se odpojit

Ke kritikům sociální sítí patří americký vědec Jaron Lanier, který o sociálních sítích hovoří jako o impériích, která manipulují sociálním chováním. Ve své knize Deset důvodů, proč hned odejít ze sociálních sítí (Ten Arguments fot Deleting Your Social Media Accounts Right Now) to zdůvodňuje.

  1. důvod – ztráta vlastní vůle. Sociální sítě podporují záměrně závislost uživatelů. Pokud jim zde něco někdo chválí, lajkuje, stále tuto činnost opakují. A očekávají další pochvaly. A i když si mnozí uvědomují, že data mohou být zneužita, chodí na sítě znova a znova, aby dostali vytoužené pohlazení – lajk.
  2. důvod – úplná kontrola provozovatelů sociálních sítí, vnucování obsahu, který nechcete, falešné identity. Pokud něco na sociální sítě uploadujete, jistě to neděláte proto, aby si toho nikdo nevšiml. A tak se čím dál častěji díváte, jestli se lajk ukáže. Některé platformy lajky neuveřejňují hned, abyste je navštívili častěji a mimochodem se podívali i na nehledaný obsah.
  3. důvod – ztráta kulturnosti. Můžete se k věcem, dějům i lidem vyjadřovat anonymně. To některé vede k vyjadřování, které by v osobní komunikaci „tváří v tvář“ nikdy nebyli schopni použít. To platí nejen o formě vyjádření, většinou je mravně páchnoucí i obsah.
  4. důvod – pravda děleno dvěma. Informace, které se prostřednictvím „socials“ k lidem dostávají, jsou výsledkem technologie a reklamy, která to celé drží finančně nad vodu. Pravdivá informace se krčí v koutě. Pokud se někomu hodí rozšířit info třeba o zázračné dietě, po které za 30 dní zhubnete o 10 kilo, lidé poslechnou. Že ale dieta zároveň zničí játra, o tom se dovíte až po hospitalizaci na infekčním. Postižených mohou být před opravou nebo stažením diety v lepším případě tisíce. Je otázkou pro právníka, jestli v tu chvíli jde o náhodu, nehodu, úmyslný návod k sebepoškození či zabití, nebo pokus o vraždu… Vždyť jsme ale svobodní a racionální lidé, ničemu jen tak neuvěříme a vše si ověřujeme. Nebo to vůbec neplatí, když sociální síť „náhodně“ najde naše slabé místo a zcela nezáludně nabídne „pomoc“?
  5. důvod – nedůvěryhodnost. Už ze čtvrtého důvodu je jasné, že internetu věřit prostě nesmíme. Krom toho jsme i tak zahlceni informacemi, takže se nad viditelnou hladinu dostanou ty extrémní. Náš pan prezident Zeman prý jednou řekl – stostránková odborná práce je hezká věc, ale billboard o spálené zemi má okamžitý o mnohonásobný účinek. Což nakonec potvrdil mj. i v prezidentské kampani, kdy svému rivalovi přisoudil na billboardech podporu imigrantství a klaplo to.

Obyčejné informace už nejsou atraktivní, nikdo je vlastně nechce. Je zde ještě někdo, kdo by se divil stoupajícímu vlivu extrémistů u nás, ale i na celém světě, když jim média, ale hlavně jejich spotřebitelé tak vesele přejí?


Také si přečtěte: Co udělat, když ztratíte telefon a Jak zablokovat platební kartu

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 17 krát

Články ze sekce: Spotřebitel