Dalších 5 důvodů, proč zrušit sociální sítě

09.02.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Účet na sociálních sítích má skoro každý. Ale lidé se jim pomalu začínají bránit, protože cítí z jejich strany manipulaci. Americký počítačový vědec Jaron Lanier míní, že bychom měli své účty na sociálkách zrušit. A pokud možno hned. Jak to tak vypadá, vyšší sociální vrstvy se toho patrně budou držet, už proto, aby se zbavily nálepky závislosti.

Ke kritikům sociální sítí patří americký vědec Jaron Lanier, který o sociálních sítích hovoří jako o impériích, která manipulují sociálním chováním. Ve své knize Deset důvodů, proč hned odejít ze sociálních sítí (Ten Arguments fot Deleting Your Social Media Accounts Right Now) to zdůvodňuje. V minulé části jsme jmenovali a komentovali prvních pět Lanierových bodů, mezi které také patří ztráta vůle, vnucované obsahy, nedůvěryhodnost a nepravdivost informací z internetu.

Tisíce a statisíce

Časopis Science v této souvislosti zveřejnil materiál, podle kterého se falešné zprávy a konspirační teorie šíří rychleji než pravdivé informace, jsou také četnější a víc sdílené. Nepravdivé zprávy se dostaly k statisícům uživatelů, ty pravdivé jen k lidem v řádu tisíců

Nyní přicházíme s dalšími Lanierovými argumenty.

Proč si zrušit sociální sítě

(foto: Shutterstock)

 
  1. důvod – ztráta lidskosti, porozumění. Sociální sítě vytvářejí skupinám lidí uzavřený svět. A tak se milovníci vláčků nedozvědí, co dělají milovníci rozhleden, gravidní ženy nevěnují žádnou pozornost bulimičkám, neonacisté si nečtou Masaryka nebo Patočku a nechtějí vědět, v čem spočívá demokracie a jak to slovo vzniklo. Žijí ve vlastním světě, „mezi svými“, a vzájemně si říkají, jak jsou skvělí a že jen oni mají pravdu. Jenže to podle Laniera polarizuje společnost, protože lidé se nejsou vzájemně schopni tolerovat a domluvit. Lidskost, vzájemnost, porozumění mizí.
  2. důvod – špatná nálada. Špatné zprávy ze sociálek nám nepřidají. Kámoška je nemocná, její pes si uhnal kašel, papoušek přestal mluvit, nepovedlo se jí selfíčko na koncertě a fotr mi zas nedal kapesný, prý kvůli prospěchu nebo co. To vše je docela legrační. Ale když se s někým rozejdete a ono to bolí, a ta potvora, nebo ten mizera za 48 hodin hodí na „fejs“ fotku s novým sexy úlovkem, kterému nesaháte ani na paty, to je „poněkud“ frustrující, prostě máte chuť někoho nejméně zabít. Anebo ta zlatokopka odvedle, která zas jela na skvělou dovolenou a opět si pořídila nový nábytek do obýváku a komplet zánovní poprsí, to teda fakt naštve, zvlášť když už chodíte půl roku na pracák a nemůžete zakopnout ani o pořádnou práci, ani o pořádný protějšek. Život prostě není každý den muzikál, i když to tak u některých na jejich účtech vypadá.
  3. důvod – nízké náklady na pracovní vztahy v informační ekonomice. Báječná doba internetu nám zpřehlednila ceny a hlavně mnohé produkty a služby zlevnila. To je úžasné, ale jen na první pohled. Někdo tu slevu totiž musí zaplatit. A většinou to je ten, který je zaměstnáván – řidiči levných taxislužeb, provozovatelé levných jídelen a další a další. Že mají větší klientelu? Možná, ale opravdu všichni? Zkuste produkovat kvalitní práci, dávat do ní čas, energii a znalosti a nebrat za to skoro žádné peníze. Buď do toho vůbec nepůjdete, nebo si za výkon vezmete, co vám patří, nebo to odfláknete. Nic moc výhledy.
  4. důvod – tradiční politika na ústupu. Platilo, že aby byl člověk politicky úspěšný, musel jít za svým voličem, zaujmout ho, získat si ho a neztratit ho. To v době sociálních sítí přestává mít smysl. Lanier dává příklad: při amerických prezidentských volbách nabídl Facebook Hillary Clintonové a Donaldu Trumpovi tým expertů, který jim vyladí jeho používání v předvolební kampani. Trump toho využil, Clintonová odmítla. Výsledky přitom byly natolik těsné, že kdyby se odborníkům ze sociálek svěřila, zmanipulovali by veřejné mínění v její prospěch. A vyhrála by. Facebooku je samozřejmě jedno, kdo zvítězil, toho zajímají peníze. Takže vyhověli druhé straně a jejím zadáním.
  5. důvod – jsme jim úplně lhostejní. Nejen politika, ale my všichni jsme provozovatelům sociálek šum a fuk. Je zajímá zisk. My jsme masa, ze které generují data a adresáře. A ty pak používají k dalším, samozřejmě obchodním účelům. Sociální sítě taky baží po telefonních číslech a e-mailech těch, kteří je nepoužívají. Důvod je jasný, použijí je k tomu, aby je pro sebe získali.

Na sociální sítě je tedy nutné dívat se jako na jiné závislosti. Pokud to zvládáme, tak s mírou. Když ale otevíráme mobil co deset minut, asi bychom se raději měli odstřihnout. Reálný svět je jinde, na displeji ho nenajdeme.


Také si přečtěte: Co udělat, když ztratíte telefon a Jak zablokovat platební kartu

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 15 krát

Články ze sekce: Spotřebitel