Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo

22.02.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Od loňského jara se mluvilo o zdražování elektřiny. I to je jeden z důvodů, proč podle analytiků změnilo loni dodavatele o téměř sto tisíc domácností více než v roce 2017. Svůj díl na tom mají i telefonisté. Část dodavatelů je totiž začala využívat místo podomních prodejců.

K novém obchodníkovi s elektřinou přešlo od ledna do prosince loňského roku podle údajů Operátora trhu (OTE ČR) 371 298 domácností. Předloni se k podobnému kroku odhodlalo 272 010 spotřebitelů. U plynu se tak zásadní skok nekonal. Loni si novou plynárenskou firmu vybralo 261 355 domácností, v roce 2017 to bylo 225 851 odběratelů.

Zdražovalo se, měnilo se

„Lidé začali více měnit dodavatele, protože bylo ohlášeno zdražování energií, a obojí může letos ještě pokračovat. Ale v dalších letech je pravděpodobná opětovná stabilizace, protože ekonomický růst zpomaluje. Dříve nebo později přijde hospodářské ochlazení, a tedy rovněž stagnace nebo pokles poptávky i cen,“ říká Petr Woff z portálu KupníSíla.cz.

Počty změn dodavatelů elektřiny vyvrcholily v květnu a v červnu loňského roku, kdy od nového obchodníka začalo elektřinu odebírat 45 000, respektive 49 000 domácností. Právě v tomto období oznámili zdražení první dodavatelé – mezi nimi i společnost ČEZ. Pokud dodavatel zdraží, lidé od něho mohou odejít ve zkrácené lhůtě.

Kdo změnil loni dodavatele energií?

(foto: Shutterstock)

Činili se i telefonisté

Podle Jana Schindlera, analytika kalkulátoru TZB-info.cz, ale není zdražení energií jediným a hlavním důvodem navýšení počtu změn dodavatelů. „V září byl započten převod dříve stálých, v OTE ČR dosud neevidovaných zákazníků ČEZ Prodej do společnosti ČEZ ESCO a tím vznikl velký přírůstek,“ vysvětluje a dodává: „Nárůst je zapříčiněn také telefonickým oslovováním zákazníků za účelem změny dodavatele.“

Zdá se proto, že dodavatelé vyměnili podomní prodejce za telefonistky a telefonisty, kteří se snaží elektřinu nebo zemní plyn prodávat po telefonu. Občanský zákoník přitom umožňuje uzavření smlouvy i na dálku, s čímž jsou spojena jasná rizika, protože zákazník se dopředu neseznámí s obchodními podmínkami, neprostuduje si ceník ani smlouvu.

Právě tyto tři věci jsou přitom pro úspěšnou změnu dodavatel důležité. „Vždy spotřebitelům doporučujeme, aby si již před podpisem důkladně prostudovali předkládanou smlouvu a související dokumentaci, tedy obchodní podmínky a ceník. Protože právě v nich může být sjednáno například automatické prodloužení smlouvy nebo vysoké smluvní pokuty,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Znát své závazky je důležité

Ruku v ruce s tím jde i znalost práv, povinností a závazků. V těchto ohledech čeští spotřebitelé bohužel často chybují. „Někteří lidé berou příliš nezávazně svoje závazky. Tedy mají uzavřenou smlouvu na dlouhou dobu určitou, ale mezitím přejdou jinam, takže mohou dostat smluvní pokutu,“ varuje Petr Woff.

Důležité je podle něho také zjistit, jak je na tom dodavatel ohledně komunikace. Pracovníci zdravé a perspektivní společnosti totiž komunikují přiměřeně pozitivně, takže nejsou ani znudění, ani vlezlí. Působí pohodově a nechtějí, abyste okamžitě podepsali smlouvu.

Vodítkem pro výběr dobrého dodavatele může být podle Jana Schindlera také počet odběrných míst, jimž obchodník dodává energie – ten lze zjistit také na webu OTE ČR. „Klíčové údaje pro výběr dodavatele jsou podle mne nyní: schopnost nabídnout fixní cenu na delší dobu a dobře komunikovat se zákazníkem,“ uzavírá.


Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel