Nejčastější chyby, které nás u dodavatelů mohou stát tisíce korun

01.03.2019 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Když se nám nelíbí, jak s námi dodavatel energie komunikuje, můžeme odejít. Stejnou možnost máme, když zdraží. Podle spotřebitelských poradců ale svá práva využíváme málo, zatímco své povinnosti mnohdy ani neznáme. Často se pak zbytečně dostáváme do problémů.

Zájem změnit dodavatele elektřiny nebo plynu loni narostl. Zčásti proto, že bylo ohlášeno zdražování, zčásti proto, že dodavatelé nové zákazníky více lanaří po telefonu. „Lidé začali více měnit dodavatel, protože bylo ohlášeno zdražování energií. A oba trendy mohou pokračovat i letos,“ domnívá se Petr Woff, analytik portálu KupníSíla.cz.

Pokud by lidé skutečně měnili dodavatele kvůli navýšení ceny, a využili by tak svého práva odejít, když se jim nelíbí zdražení či změna podmínek, vyvíjel by se energetický trh tím lepším směrem. Podle Jana Schindlera, analytika kalkulátoru TZB-info.cz, ale může být příčina vyššího počtu změn i jinde. „Přírůstek je zapříčiněn zejména telefonním oslovováním zákazníků. Méně pak potřebou zákazníků odvrátit zvýšení plateb,“ dodává.

Nejlepší nabídka nepřijde sama

Analytici i spotřebitelští poradci se přitom shodují, že nejlepší nabídka nikdy nepřijde sama a že prvním krokem k dobrému dodavateli je průzkum trhu. „Každý by si měl porovnat nabídky na trhu a teprve až se seznámí s ceníky i se smluvní dokumentací, rozhodnout se ke změně dodavatele. Dobře může posloužit třeba kalkulátor na webu Energetického regulačního úřadu,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTestu.

Před podpisem smlouvy s novým dodavatelem by se lidé měli detailně seznámit se zněním všech odstavců, a hlavně jim porozumět. Důležité je pročíst obchodní podmínky a znovu ověřit ceník. Právě v obchodních podmínkách může být ustanovení o tom, že se smlouva uzavírá na dobu určitou a že se automaticky prodlužuje, pokud ji zákazník včas nevypoví. To je zpravidla největší kámen úrazu, jenž se často pojí i s vysokou pokutou, pokud spotřebitel na výpovědi trvá.

Změna dodavatele

(foto: Shutterstock)

Chytáky jsou ve smlouvách

Komplikace ale mohou nastat i z druhé strany, tedy od stávajícího dodavatele, a to ve chvíli, kdy zákazník nezná podmínky, za nichž smlouvu uzavíral. „Někteří lidé bohužel berou příliš nezávazně svoje závazky. Tedy mají uzavřenou smlouvu na dlouhou dobu určitou, ale mezitím přejdou jinam, takže mohou dostat smluvní pokutu. V tomto zafixovaném období raději nedávejme nikomu cizímu plnou moc, aby na energetickém trhu vystupoval naším jménem a případné formality řešme pro jistotu sami,“ radí Petr Woff.

Podobné chytáky se pojí hlavně s rychlým uzavíráním smluv bez rozmyslu. „Zvláště senioři snadno podlehnou nátlaku a bez rozmyslu podepíší předkládanou smlouvu, která jim při podomním prodeji může být navíc prezentována například jako pouhé potvrzení převzetí nabídky,“ uvádí Lukáš Zelený.

Dodavatelé si zákazníky pojišťují

Pokud jde o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory, třeba právě při podomním prodeji, může od ní spotřebitel bez sankce odstoupit, a to ve lhůtě do 14 dnů od jejího uzavření. Energetický zákon pak lhůtu ještě prodlužuje, takže lze smlouvu vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek novým dodavatelem.

I to ale nemusí proběhnout hladce. „Dodavatelé nebo zprostředkovatelé si zákazníka pojistí tím, že po něm následně požadují zaplatit několik tisíc korun za žárovky, které mu při podpisu smlouvy poskytli za symbolickou cenu nebo bezplatně jako dárek. Česká obchodní inspekce i soudy zastávají názor, že na to dodavatel nemá právo, avšak stále zaznamenáváme případy, kdy jsou spotřebitelům zasílány faktury s odůvodněním, že cena za žárovky se změnila v důsledku ukončení smlouvy,“ říká Lukáš Zelený.

Komunikaci je dobré hlídat

Podepisovat dokumenty mezi dveřmi, bez bližšího prostudování nebo rozmyslu, se ve většině případů nevyplácí. Důvodem je i to, že o komunikaci se zástupcem firmy nemáte žádný záznam. To platí i v případě stávající společnosti.

„S dodavatelem je vhodné komunikovat aspoň e-mailem, aby měl spotřebitel důkaz pro případný pozdější spor. Nebezpečné mohou být i telefonáty. Vysloví-li spotřebitel během hovoru „ano“, může to vést například k uzavření nové smlouvy či dodatku k původní smlouvě,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Už ze samotné komunikace s dodavatelem je přitom možné leccos poznat a ujistit se tak, zda změna společnosti bude opravdu prospěšná. „Základy dané firmy nejlépe poznáme z běžné mezilidské komunikace, například se zákaznickým servisem. Pracovníci zdravého a perspektivního dodavatele komunikují přiměřeně pozitivně, nejsou znudění, ale ani vlezlí, a zbytečně nespěchají, abyste okamžitě podepsali smlouvu,“ uzavírá Petr Woff.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ