Co vše a jak byste si měli zkontrolovat u auta v autobazaru

01.03.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Chystáte se koupit auto? A může to být i starší vůz? Pak vám přinášíme druhý díl rad, čeho si na automobilu všimnout, abychom se nenapálili.

Kontrola technického stavu auta – na co se podívat a co zkontrolovat

  • Výrobní štítky – samolepky, kde jsou vypsány různé servisní údaje – poslední výměny oleje a počet najetých kilometrů, předepsaný typ pneumatik. Srovnejte to s údaji v servisní knížce.
  • Lak – zkontrolujte, pokud možno za denního nebo velmi dobrého světla – odstín laku, případné stopy broušení a kytování, stopy na přechodových částech dílů a lišt, dveře, okna, blatníky, kufr, motorový prostor. Zaměřte se na spáry mezi částmi karoserie měly by být stejně široké. Pokud je na šroubech lak sedřen, byly uvolňovány, nějaká část vozu se měnila, opravovala. Odstraňte koberce, rezervu, dívejte se na spoje karoserie.
  • Vnitřní prostory – sedačky mohou být nějak poškozené, se skvrnami, propálené, prosezené, zkuste, jak lze hýbat s volantem, s jednotlivými pedály řadící pákou. Pokud je najeto 50 000 kilometrů, neměly by být opotřebeny příliš. Naopak po čtvrtmiliónu ujetých kilometrů jsou pedály ošlapány, potah řadící páky je hodně osahaný. I tak se dá poznat skutečný počet ujetých kilometrů.
  • Aktivní svědek povodní – máte-li podezření, že se auto nechtěně „koupalo“, tedy bylo za povodní zatopené, podívejte se raději pod plastové lišty u dveří, odinstalujte čalounění ze dveří. Jestliže tam najdete stopy bahna a písku, je jasno. Z čalounění také může být bahno cítit. Nebezpečné pak je, že isolace působením vody ztrácí svou funkci a elektrická instalace auta nefunguje.
  • Elektrika – všechna světla musí svítit, stěrače stírají, ovládání stahování oken je plynulé, nic ho neruší. Klimatizaci zapněte nejen při stání, vyzkoušejte ji i za jízdy.
  • Gumy a nápravy – zadní a přední náprava musí být v pořádku, pokud se vám zdá na kolech něco nestandardního, upozorněte na to. Většinou pak také přijdete na to, že jsou kvůli vadné nápravě nebo třeba tlumičů atypicky sjeté gumy.
  • Airbag – když se po otočení klíčku rozsvítí všechny kontrolky, po chvíli zase zhasínají. Pokud zhasnou všechny najednou, může to znamenat, že airbag je spojený s jinou kontrolkou a ve skutečnosti nefunguje. Zkontrolujte, jestli má na stranách stejné mezery a jestli je na něm vůbec nápis Airbag.
  • Motor – měl by být suchý a čistý, měl by se rozběhnout napoprvé. Jeho chod by měl být hladký, bez rušivých momentů, měl by udržovat otáčky Prohlédněte sváry a šrouby, jestli nebylo auto bouráno. Při studeném motoru otevřete nádobku s vodou a prohlédněte si zespoda její víčko. Když uvidíte mastná místa, pak olej prosakuje do vody nebo je špatné těsnění pod hlavou. Pak zvolte opačný postup – sundejte víčko oleje a podívejte se, zdali tam nejsou stopy vody – emulze. Pokud ano, nejspíš do oleje teče voda nebo je olej starý a neměněný. Krytka může být cítit benzinem, pak mechanická pumpa propouští benzin.
  • Kouř z výfuku – podle barvy kouře se dá poznat leccos. Modrý kouř znamená silně opotřebovaný motor – olej se dostává do válce nebo netěsní ventily. Černý kouř u dieselů značí, že motor je nejspíš silně opotřebovaný nebo má špatně seřízené čerpadlo. Bílý kouř unikající do spalovacího prostoru znamená, že uniká voda z chladicího systému. Špatné těsnění pod hlavou motoru nebo ještě hůř – prasklá hlava motoru.

Auto z autobazaru - na co si dát pozor

(foto: Shutterstock)

Jdeme na rampu

  • U podvozku si na rampě všímáme, zda jsou spoje a jednotlivé díly originální, zatmelení je neporušené. Zvláštní, atypické svary mohou svědčit o tom, že vůz byl svařen z několika částí. Prohlédněte si nosné části podvozku – na nich odchylky budou poznat a zjistíte, jestli vůz někdy havaroval.
  • Kola zkuste protočit. Uvidíte, jestli nejsou poškozená, nezadrhávají se, a hlavně jestli sedí na nápravě pevně.
  • U motoru se opět soustřeďte, jestli z něj neprosakují provozní kapaliny. Podívejte se na olejovou vanu a převodovku. Měly by být bez poškození a svarů.
  • U brzd kontrolujeme brzdové kotouče a jejich opotřebení, příp. poškození. Zjistíme také ojetí brzdových destiček.
  • Tlumiče pérování jsou v pořádku, pokud jsou suché.
  • Výfuk se zpravidla skládá z několika částí. Zkontroluje jejich spoje a také na fakt, jestli je katalyzátor v pořádku. Jinak totiž auto neprojde STK

Více informací o koupi vozidla naleznete v příručce koupě ojetiny sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů) na http://www.sdruzeni-sova.cz/.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: Spotřebitel