Co dělat, když jste zapomněli uplatnit daňovou slevu nebo odpočet?

23.03.2020 | , Finance.cz
DANĚ


Stane se to občas každému. Na něco zapomenete. A když si vzpomenete, tak to rychle napravíte. Když zapomenete na něco v daňovém přiznání, tak vás to většinou stojí peníze. Jak to napravit? A jak to napravit, když už je dávno po termínu?

Termín pro podpis ročního zúčtování daně u zaměstnavatele už uběhl, letos byl 17. února. Termín pro podání daňového přiznání se teprve blíží, termínem je sice letos 1. duben, ale prodloužila se doba, po kterou můžete daňové přiznání podat bez postihu. Přiznávat se lze až do 1. července. Dali jste dohromady svoje příjmy i výdaje, vypočetli si daň z příjmu a daňové přiznání odevzdali. Nebo jste u účetní v práci už v lednu podepsali roční zúčtování. A teprve teď jste si vzpomněli, že vlastně máte i životní pojištění a že jste si tedy mohli uplatnit daňový odpočet?

Nepanikařte, existují možnosti, jak takové opomenutí napravit. A stát vám peníze z daňové vratky ještě stále může vyplatit zpátky.

Jaké jsou různé situace, které můžou nastat, a jak je řešit?

Můžu si uplatnit daňovou slevu zpětně?

Pravidla, jak se uplatňují daňové slevy a odpočty, si můžete přečíst v našich dalších článcích. Slevy zaměstnanci uplatňují měsíčně při výplatě čisté mzdy, kromě slevy na manželku a školkovného. Tyto dvě slevy zaměstnanci uplatňují při podepsání ročního zúčtování daně (do 17. února). OSVČ pak slevy a zvýhodnění uplatňují při podání daňového přiznání (letos 1. dubna, nejpozději do 1. července bez sankce).

Pokud jde o nezdanitelné části daně, tak ty zaměstnanci i OSVČ uplatňují pouze jednou ročně. Zaměstnanci opět do 17. února při podepsání ročního zúčtování, OSVČ do termínu podání daňového přiznání.

Neuplatněné daňové slevy a odpočty

Zdroj: Shutterstock

Pokud jste na některou ze slev nebo odpočtů zapomněli a neuplatnili si ji, tak pro zpětné uplatnění platí dvouletá lhůta. Jak je možné řešit jednotlivé případy zapomenutí slevy?

(1) Zaměstnanec zapomněl uplatnit slevu během roku při výplatě čisté mzdy

Pro tento případ platí jednoduché řešení. Zaměstnanec může slevu uplatnit zpětně za celý rok při podpisu ročního zúčtování daně ve mzdové účtárně. V takovém případě mu při výpočtu vznikne nárok na daňovou vratku, kterou mu zaměstnavatel vyplatí nejpozději při výplatě březnové mzdy.

(2) Zaměstnanec zapomněl uplatnit slevu při ročním zúčtování daně z příjmu

I pro tento případ existuje jednoduché řešení. Pokud jste si letos zapomněli dát například hypotéku do daní, tak je nutné upozornit zaměstnavatele, který by měl nové skutečnosti vzít v úvahu a daňový přeplatek vám vyplatí zpětně.

(3) Když OSVČ zapomene uplatnit slevu v daňovém přiznání

Pokud si sami podáváte daňové přiznání a zapomenete uplatnit slevu nebo některou z nezdanitelných částí daně, tak nesmutněte, i vy můžete vše vyřešit jen troškou papírování. V takovém případě si totiž můžete podat buďto opravné nebo dodatečné daňové přiznání.

  • Opravné daňové přiznání je možné odevzdat, dokud neuplynul termín pro odevzdání daňového přiznání za dané daňové období.
  • Dodatečné daňové přiznání se podává po uplynutí řádného termínu pro podání daňového přiznání.

Pokud jste si tedy už teď spočítali příjmy a výdaje a minulý týden odevzdali daňové přiznání bez uplatnění některého daňového odpočtu nebo slevy, můžete až do 1. dubna podat opravné daňové přiznání. Jeho odevzdáním nebude to původní vůbec bráno v úvahu a finanční úřad bude postupovat a vyplácet případné daňové vratky jen na základě opravného daňového přiznání. 

Pokud na svou chybu přijdete až v dubnu, tak si budete muset podat tzv. dodatečné daňové přiznání. Daňová vratka vám tak bude vyplacena až později, zhruba za dva měsíce od podání daňového přiznání.

TIP: Přečtěte si, jaké jsou termíny pro vyplacení daňové vratky.

Opravné i daňové přiznání se podává na běžném formuláři pro daňové přiznání, je jen nutné na začátku zaškrtnout, o jaké daňové přiznání jde. Nevýhodou je, že budete muset znovu doložit všechny dokumenty dokazující nárok na slevy a odpočty.

 

Musím řešit, když jsem zapomněl uplatnit slevu?

Je nutno říct, že pokud jste zapomněli uplatnit některou daňovou slevu, zvýhodnění nebo nezdanitelné části daně, tak není vaší povinností toto řešit. Peníze, které jste kvůli neuplatnění slevy zaplatili státu na daních navíc, můžete nechat klidně státu a dál to neřešit. 

Pokud ale by vaše daňová úspora byla větší, tak se to určitě vyplatí vyřešit, ať už ve mzdové účtárně nebo podáním opravného daňového přiznání.

Taky si pamatujte, že pokud jste v daňovém přiznání udělali takovou chybu, která v podstatě znamenala menší daňovou povinnost, tak jste stát okradli a opravné daňové přiznání máte povinnost podat. K tomu dojde například, když zapomenete uvést některý ze svých zdanitelných příjmů.

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 16 krát

Články ze sekce: DANĚ