Ve fastfoodu si raději dejte snad jen salát

15.04.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Chodíte do jídelen, které se označují jako fastfood? Už samotný název napovídá, že slouží k rychlému občerstvení. Jídlo se zde rychle připravuje, prodává a taky jí. A do fastfoodu si chodí posedět a pohledět do svých telefonů hlavně pubertální děti.

Všichni je známe a pokud pracujete v některém z obchodních center, možná že je míjíte každý den cestou do práce. Nakonec je příjemné mít místo, kam zajdeme na oběd blízko. Jednu nepříjemnost to ale skrývá. Fastfood ve své základní nabídce totiž rozhodně není zdravá a pestrá strava, i když po pečlivém výběru by si nutriční estét vybral i zde.

Problémem je čas

Před sto lety ženy většinou nepracovaly, bývaly s dětmi doma. K péči o rodinu patřila také starost o domácnost a k ní vaření. Muži, kteří pracovali v kancelářích, chodívali na oběd domů. Tento oběd se připravoval pečlivě celé dopoledne, byl vydatný a strávník si po něm obyčejně ještě musel odpočinout na pohovce. Pak se opět odebral úřadovat.

Po druhé světové válce už bylo jasné, že ženy doma nic neudrží. Chtěly se uplatnit, vyrovnat „silnějšímu“ pohlaví – jak se tehdy mužům ještě říkalo. Nastal ovšem problém s domácností a vařením. Děti dopoledne pohltila školka nebo škola, ale když se pak rodina vrátila ze zaměstnání domů, plotna byla studená a v ledničce vybíleno, protože nikdo nenakoupil. A tak vznikla osvobozená domácnost.

Osvobozena byla od domácích prací v kuchyni. Začaly se totiž připravovat a prodávat polotovary a různé předvařené pokrmy, na jejichž přípravu stačilo několik minut. Ty známe dodnes.

Odtud byl jen krůček k jídelnám s rychlým občerstvením, kde jste do sebe mohli nacpat housku se sekaným masem po cestě od prodejního pultu k autu. Zapili jste vychlazenou sladkou limonádou a bylo po obědě. Na nějakou pohovku už dávno nebyl čas. Žaludek byl plný a vy jste s elánem mohli opět plnit své pracovní úkoly.

Jíte ve fastfoodu

(foto: Shutterstock)

 

Křupavá, smažená dobrota

Také v jídelnách fastfoodu se nic nevaří na místě. Všechno je zde předpřipravené, vytahuje se to z mrazáků a pak smaží, frituje, opéká či rozpéká.  A aby byla ztráta času ještě menší, většina pokrmů jsou polotovary. Ty se totiž snadno připravují a nevyžadují příliš složitou manipulaci a úpravu. Prostě to vybalíte z igelitového pytle, vložíte do trouby, grilu nebo do fritézy, cink a je hotovo.

Když se zamyslíte a představíte se nějakou fastfoodovou restaruraci, co se vám vybaví? Možná hranolky, snad hamburger nebo nugety, většinou ale něco smaženého. A pak odér – pro někoho vůně, pro jiného „vůně“, která se z podobného občerstvení line. To je pach tuku. 

Smažená jídla jsou u nás velmi oblíbená. Bývají chutná, šťavnatá, na povrchu křupavá. To ale není vše. Tato jídlo se právě připravují ve zmíněném tuku, nejčastěji se fritují. A odborníci se shodují, že proto mohou obsahovat kancerogenní látky a kvůli vysokému obsahu tuku jsou také hůře stravitelná.

Další nepříjemností je vysoký obsah soli a aditiv. To jsou látky, které zaručují např. vzhled, trvanlivost, chuť, nebo vůni pokrmu. Přidané cukry a aditiva ale nejsou jen ve smažených pokrmech, najdeme je také v nápojích a dezertech. Proč? Ze stejných důvodů, hlavně, aby se nekazila.

Jdeme se rychle najíst

Ale nic není černobílé a fastfoodové restaurace si chtějí udržet krok s lidmi, kteří se své stravy a zdraví hledí.

A tak v jejich nabídce nenajdeme jen dvojité „hambáče“ a třeba drůbeží nugety, ale například zeleninový salát s grilovaným kuřecím masem. Pokud odoláte a dáte si jej bez krutonů a bez dresinku, tělo se na vás nebude zlobit. Nakonec i klasický hamburger se dá nějak přečkat, pokud se jím neládujete každou volnou chvíli. Jen se musíte smířit s běžným bílým pečivem a složení mletého masa raději nezkoumejte.

A co když neodoláte a sáhnete po něčem z fritézy? Pokud sáhnete i po lákavých křupavých hranolkách, pak se musíte vyrovnat s tím, že konzumací střední porce tělu věnuju 17 gramů tuků. No, a protože většinou hranolky vylepšujeme tatarskou omáčkou, pak máme dalších 12 gramů tuků v jedné porci. To už máme 29 gramů tuku a jsme stále jen u přílohy. Když si spočítáme, že denní průměrnou dávka tuku u jedince bez nadváhy odborníci spočítali na 70 gramů, vejdeme se tam. Jenže po zbytek dne si budeme muset dát pečlivý pozor, abychom ji nepřekročili. Jenže jsme teprve na obědě. Co další jídla, svačina a večeře?

Podle expertů na výživu si můžeme na cestách, při nákupním městském shonu, nebo mezi obchodními schůzkami příležitostně ve fastfoodu něco dát a uspokojit náš hlad. Pokrmy z fastfoodů by ale neměly být součástí našeho každodenního jídelníčku.


Čtěte také:



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.