Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné

19.07.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Není to zas tak výjimečná situace, jak by se mohlo zdát, i když se vám možná ještě nestala. Pak patříte mezi ty šťastnější, kteří na letišti nečekali na zpožděné letadlo nebo na jiné letadlo, protože byl jejich let prostě bez náhrady zrušen.

Pokud by se vám situace, kterou jsme uvedli v úvodu, stala, není to dobré nechat jen tak být. Můžete totiž dostat odškodnění. Jestliže vám zrušili let a museli jste dokonce vyhledat ubytování, určitě stojí za to o odškodnění žádat.

Musíme se zpožděním počítat?

Většina z nás dává v létě při cestě na dovolenou k moři přednost létání před autobusem nebo dopravou po vlastní ose. Je to kratší a pohodlnější. Logicky z toho vyplývá, že letiště i dopravní trasy letadel jsou v létě daleko vytíženější, a ke zpoždění tak může lehce dojít. Méně časté jsou poruchy letadel nebo nějaký vzdor letového personálu, který žádá splnění svých nejčastěji platových požadavků stávkou. Můžeme také zmínit, že aerospolečnosti, které používají letadla Boeing 737 MAX, je musí nahradit jinými stroji. Tyto stroje totiž stále nemohou létat a letecké společnosti je musely nahradit jinými letadly.

A tendence zpožděných letů je vzrůstající, jen loni jich bylo o třetinu víc než rok předtím.

Lidé už jsou informovanější

Lidé, kterým se dovolená neplánovaně prodlouží vědí, že jim nějaká kompenzace náleží, ale zpravidla netuší, jak o ni žádat. Přitom mohou dostat od letecké společnosti jako odškodné i stovky eur na osobu. Ta částka ale není nijak náhodná, její výši určuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261 z roku 2004. Platí pro letecké společnosti z Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska. Platí ale také pro linky, které odlétají z letiště v Evropské unii a uvedených států.

Když se tedy u vašeho letu na odletové tabuli objeví u vašeho letu nápis CANCELLED, tedy zrušeno, nebo je zpoždění delší než pět hodin, můžete požádat zpět peníze za letenky, nebo o dopravu náhradním spojem. Může se také stát, že vám zpožděné, či zrušené letadlo úplně nabourá dovolenkové plány, které ztratí smysl, a je lepší se nechat dopravit domů.

V případech, kdy váš let zruší, nebo je reálný předpoklad, že se let zpozdí o více než pět hodin, máte na výběr ze dvou variant. Můžete si nechat vrátit peníze za letenku, nebo se nechat do cílové destinace dopravit náhradním spojením. Je jasné, že pokud je let domů kratší než požadovaná trasa, je možné žádat kompenzaci i za nevyužité cestovné.

I třída, ve které cestujete se dá reklamovat, zpět můžete dostat až 75 % ceny letenky.

 

Další odškodné

Když je let úplně zrušen, nebo zpoždění letadla je větší než 3 hodiny, pak i zde máte nárok na peníze.

Platí, že let kratší než 1 500 kilometrů je odškodněn 250 eury. Pokud je let od 1 500 do 3 500 kilometrů, je nárok na 400 eur a pro lety nad 3 500 kilometrů na 600 eur.

Na samotném letišti je vám dopravce nebo zástupce cestovní kanceláře, která zájezd organizuje, povinen oznámit, co se vlastně děje, a měl by se o vás postarat, tedy nabídnout vám občerstvení, a dokonce ubytování, pokud je to potřeba, včetně odvozu do hotelu a zpět na letiště. Měl by vám dát také možnost spojit se telefonicky s těmi, co potřebujete, abyste mohli oznámit, co se vlastně stalo.

Jak postupovat

Na to, abyste dostali odškodnění, se musíte vybavit důkazy. Je tedy dobré si uschovat doklady k letu, vyfotit si odletovou tabuli a pro jistotu také potvrzení, že byl let skutečně zpožděn / rušen. To by vám měli vydat na letišti. Tam by vám měli taky uvést, proč se to stalo. To vše zašlete na adresu letecké společnosti, se kterou jste měli letět, nebo měl jejich stroj zpoždění. Pokud nebude společnost reagovat, nezbyde než se obrátit na právní pomoc.

Dopravce ale také podle nařízení Evropské unie v některých případech platit odškodnění nemusí – je to v případech, kdy oznámí cestujícímu zrušení letu 14 dnů před odletem a kdy vám letecká společnost nabídne v rozmezí 7 až 14 dní před plánovaným odletem náhradní spoj.

Mimořádné situace také odškodné vylučují, jsou to hlavně živelní pohromy, politické převraty a bohužel i zmíněné stávky.


Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel