Abyste nebyli u pracovního pohovoru překvapeni…

20.09.2019 | , Finance.cz
FIREMNI FINANCE


Už jste možná u pracovních pohovorů byli. Všechny vám připadaly v podstatě stejné: vzdělání, praxe, motivace, plat, čeho chcete dosáhnout…, pořád dokola. Ale tak to být nemusí. U některých firem se dává důraz na schopnosti, které nelze tak lehce a teoreticky změřit. A proto si je ověřují jinými způsoby.

Sice jste měli ve škole skvělé výsledky, a i vaše praxe je vynikající. Ale ucházíte se o místo, kde budete jednat s klienty. Denně se potkáte s mnoha lidmi a musíte na ně nějak působit, neztratit náladu, být vlídní a zdvořilí, získat si je. Dokážete to dělat deset hodin denně? Z vašich studijních výsledků to nikdo nevyčte a praxe je prima, ale při ní jste pracovalI v kanceláři nejspíš sami, nebo s několika kolegy. Jak se tedy má firma přesvědčit o tom, že vy jste ten charismatický jedinec, kterého budou klienti mít rádi a svěří jeho firmě peníze? Metody existují a neměli byste být překvapeni, když při pracovním interview budete muset některou podstoupit.

Jak obstát na pracovním pohovoru: reakce, etiketa

Zdroj: Shutterstock

Improvizace, sebeovládání, etiketa…

Soft skills, doslova měkké dovednosti. Nedostanete na ně žádný certifikát. Buď je přirozeně máte, nebo jste si je osvojili, nebo vás to ještě čeká. Ale pohovor pro vás v tom případě asi dobře nedopadne. Soft skills jsou totiž projevy povahy a charakteru člověka, jak se projevuje v jistých situacích a když na něj nějak působí jeho okolí.

Podle odborníků se tak před desítkami let vybírali kandidáti na místa, kde byly jejich reakce na různé podněty důležité. Tehdy se to dělalo třeba tak, že se kandidát pozval na oběd. Podle jeho chování a reakcí na různé i připravené situace se usoudilo, jestli se na místo hodí. Hodnotilo se třeba, jak umí improvizovat, když se téma hovoru stočilo zcela mimo práci, jak reaguje na nepříjemné projevy spolupracovníků, jak se ovládá, jak třeba zvládá etiketu, jestli neporcuje hlavní jídlo příborem na desert.

V 80. a 90. letech se tyto metody zdály být překonané a náboráři hlavně vycházeli z vysvědčení, diplomů, doporučení a praxí. Ukázalo se však, že to nestačí. Lidské zdroje potřebovali o uchazeči získat celistvější a reálnější obraz.

Hodnotící centra a video pohovory

U stolu sedí šest uchazečů, naproti nim dvojice z lidských zdrojů. Uchazeči nejprve dostanou každý samostatný úkol, pak se rozdělí do dvojic nebo trojic a pracují v týmu. Přitom nejsou vůbec důležité výsledky, ale jak k nim jedinec, nebo skupina dospěje, jak spolu komunikují, jestli jsou tolerantní, rozhodní a jestli jsou schopni domluvy a kompromisu. A za jakou cenu. Jeden po druhém například říkají, co zajímavého zažili na dovolené. Pak jim náboráři řeknou, ať napíší alespoň dva zážitky ostatních. Zjistí se tak, zdali jsou schopni naslouchat svým kolegům. Z plnění společného úkolu se zjišťuje schopnost týmové spolupráce a sociální inteligence.

Může se vám také stát, že dostanete video s otázkami, na které musíte do kamery odpovědět. I zde podle mimiky a reakcí nesestříhaného videa náborář hodnotí, jak na něj působíte.

Mimo kancelář

„A nevadilo by vám, kdybychom se sešli mimo kancelář? Mám ve městě nějakou pochůzku a hodilo by se mi, kdybychom si dali třeba kávu v centru, co říkáte?“ píší vám z firmy, ve které se ucházíte o místo. To asi nebude náhoda, jistě si chtějí vyzkoušet, jak se chováte na veřejnosti a možná mají něco domluveno i s personálem kavárny. Vylije na vás číšník vodu, vůbec vás zpočátku neobsluhuje, a nakonec se splete v objednávce? Raději zachovejte klid, může to být připraveno.

A tak se můžete taky ocitnout náhle v provozu firmy na náhradní díly aut, kde není slyšet vlastního slova a navíc hrozí, že si umažete šaty, nebo si s vámi vyjdou třeba na plovárnu, nebo do cirkusu.

Prostě mohou nastat naprosto nečekané a zvláštní situace a vaše reakce budou pečlivě sledovány. A když ta parta z lidských zdrojů zjistí, že jste rozvážný člověk, který ale nepostrádá vtip a důmysl, že se dokážete zorientovat i v nepřehledné situaci a zvládnete vyjít i s velmi nepřizpůsobivým živlem, budou to body pro vás. Vůbec se toho nebojte, většinu situací budete znát z běžného života. A pokud vám připraví něco, čemu se raději vyhýbáte, s tím, že byste tuto situaci asi v budoucí práci zažívali často? Tak to zkuste o dům dál, kde to bude příjemnější.

 

Čtěte také:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FIREMNI FINANCE