Dítě chce pod stromeček mobil i s tarifem. Jaký zvolit?

19.12.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


Kdo ze školních dětí nemá mobilní telefon, jakoby snad ani nebyl. Je to pro ně nezbytnost a čím dražší, tím lepší, tím více je školák v kolektivu ceněn. Mobil samotný je ale k ničemu, dítě taktéž žádá volání, ale ze všeho nejvíc připojení k internetu. Když na to přistoupíme, budeme postaveni před otázku – jaký tarif by mělo dítě využívat?

Asi by bylo zbytečné probírat, že ještě před patnácti lety bylo dost nemyslitelné, aby děti mobilní telefon měly, a dokonce si jej nosily do školy. Tak to prostě je, a pokud nechceme udělat z potomka ostouzeného „lúzra“, budeme mu muset vyhovět. Takže zvolíme příhodnou značku, operátora a prohlédneme si jeho nabídku tarifů.

Karta nebo smlouva

Zopakujme si, že na našem trhu působí tři hlavní mobilní operátoři a pak řada dalších – virtuálních. My jsme si pro sebe vybrali z nabídky tu, která nám nejvíce vyhovovala, třeba volání, internet, a ještě televizní příjem. To vše ale dítě nepotřebuje. Takže vybíráte jen z ceny volání a dat. Měli byste zvážit, jestli dítěti koupit jen předplacenou kartu, kterou si bude moci dobíjet.

Stejně ale jako u dospělých se dá taky pro dítě uzavřít smlouva, a to na dobu určitou, nebo neurčitou. Ta smlouva samozřejmě musí být psána na dospělého člověka, kterému je jasné, že telefonní poplatky bude platit on, dítě ještě nevydělává.

U smluv se platí paušální poplatek za domluvené služby, karta se vyčerpá a dobije. Nebo také ne, a poslouží jako prostředek k vynucení našich výchovných cílů, tedy dobiju, když se zlepšíš v češtině. Z praxe ale mám dojem, že podobné typy výchovy příliš nefungují.

Mnohem lepší je, když si dítě ze svých úspor kartu dobije samo. I tak se totiž učí hospodařit s penězi.

Mobilní tarif nebo předplacená karta pro děti: srovnání

Zdroj: Pixabay

Důvěřuj, ale prověřuj…

V případě dítěte je zcela nutné, abychom věděli, kam má přístup. Nejenže bychom měli kontrolovat, kam se odvažuje dojít na internetu v počítači, ale měli bychom taky vědět a případně omezit jeho webový pohyb v telefonní síti. V novém mobilu by tedy měly být k dispozici rodičovské funkce, které by umožnily kontrolu a blokování například zahraničních hovorů, volání na některé placené linky nebo blokování multimediálních zpráv. Přístroj by také měl umět omezit volání do jistého limitu a měla by se dát vypnout mobilní data.

Odborníci ale na druhé straně také doporučují uvolnit dítěti přístup k jeho čerpání dat. Opět proto, že se tak naučí s daty a voláním hospodařit a neutratí celý tarif do čtyř dnů od jeho zakoupení.

Otázkou pak je, zdali dítěti svěřit také heslo k jeho nastavení volání, protože by mohlo v nestřeženém okamžiku změnit nastavení ve svůj prospěch. To už tedy necháváme na vás a na vašem zvážení vzájemné důvěry s potomkem.

 

Pro menší a větší děti

Takže se vraťme na začátek a zvažme, možnosti podle typu služeb. Je jasné, že firemní nabídky, nebo tarify, které zahrnují další služby, dítě nevyužije.

Pro menší děti se ale nejspíš bude hodit zmíněná předplacená karta. Dítě se patrně s telefonem teprve učí pracovat a při paušálu by se taky mohlo lehce stát, že se protelefonuje nechtíc na Havajské ostrovy a ten účet pak bude bolet. Předplacená karta mu to nedovolí, a že se bude muset dobíjet, to snad nějak přežijeme.

Větší děti už jsou v zacházení s mobilem zkušení a díru do rozpočtu neoparným voláním určitě nevědomky neudělají. Můžeme jim tedy uzavřít paušál, ale s omezením volání i dat.

Jediný dospělý tarif, do kterého se dá zahrnout i dítě, je rodinný tarif. Zde jsou různé možnosti a kombinace, je dobré zvážit nabídky každého operátora a přiklonit se k té optimální.


Čtěte také:

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1
Hlasováno: 7 krát

Články ze sekce: Spotřebitel