(1) Zaměstnavatel v insolvenci: Co jako zaměstnanec musím vědět?

20.10.2020 | , Finance.cz
DANĚ


Někteří tvrdí, že krize už je tu a jiní zas, že teprve přijde. Řada zaměstnavatelů se ale ocitá v insolvenci již teď. Jaká práva mají jejich zaměstnanci, kde seženou potřebné informace a na co mají nárok?

Podle tiskové zprávy společnosti Insolvence 2008 a.s. počet nových insolvenčních návrhů v Česku v září činil 2442. Ve srovnání se srpnem šlo o více než 11procentní nárůst, zároveň se jedná o nejvyšší hodnotu od letošního března. Vinu však nedávají ani tak ekonomickým problémům, jako spíš sezónnosti. K narůstajímu počtu však může vést i zrušení moratorií a odkladu splátek některých úvěrů dle vladních nařízení.

Informace pro zaměstnance k insolvenci zaměstnavatele:

Jak zjistím, že je zaměstnavatel v insolvenci?

Zaměstnavatel může být v insolvenci a často o něčem takovém nemusíte ani vědět. Mnoho zaměstnanců se začne zajímat až ve chvíli, kdy jim dojde email s tím, že se tento měsíc opozdí výplaty, v tom horším případě až tehdy, kdy se opravdů zpozdí anebo nedorazí vůbec. To, zdali je zaměstnavatel v insolvenci, můžete prověřit v oficiálním insolvenčním řejstříku, kde se dozvíte i informace o vývoji insolvence, anebo na webu úřadu práce, kde se zaměstnanci mohou při osobní návštěvě i poradit.

Můžou být nějak zkrácena má práva, když je zaměstnavatel v insolvenci?

Při insolvenci nejčastěji dochází k reorganizaci podniku. Insolvenční zákon by pak měl chránit zaměstnance i zaměstnavatele. Přesto zde neexistuje jediný důvod, proč by neměl zaměstnavatel jakýmkoliv způsobem dodržovat zákoník práce, což platí i obráceně. Zaměstnance v takové situaci nelze nijak krátit na právech a nárocích.

Zaměstnavatel v insolvenci: nároky, práva zaměstnance

Zdroj: Shutterstock

 

Může mě zaměstnavatel kvůli insolvenci vyhodit?

Ano, může. Zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď, ale jen z důvodů, které jsou uvedeny v zákoníku práce. Kromě tedy opakovaného porušování pracovních povinností anebo pokud zaměstnanec nemůže na základě lékařského posudku dál vykonávat své zaměstnání, lze pracovní smlouvu vypovědět i z organizačních důvodů. Mezi ty patří:

  • pokud se firma, zaměstnavatel anebo jeho část přemisťuje nebo ruší.
  • pokud se zaměstnanec stane nadbytečným kvůli změně úkolů anebo technického vybavení.

Výpověď ze strany zaměstnavatele je tedy z těchto důvodů ze zákona skutečně možná.

Ukončení smlouvy na dobu určitou

Pokud máte s danou firmou uzavřenou pracovní smlouvu na dobu určitou, vztahují se na ni za dobu jejího trvání stejná pravidla. Jediným rozdílem je, že je zde pracovní poměr časově ohraničen. Po uplynutí data, do kterého byla smlouva sjednaná, dojde k jejímu ukončení. Zaměstnavatel pak není povinen smlouvu prodlužovat, a to ani když jste na nemocenské. Zde pak neexistuje ani žádná výpovědní lhůta.

Související:

Mám nárok na odstupné?

Ano, při výpovědi z organizačních důvodů má zaměstnanec skutečně nárok na odstupné, které zde slouží jako finanční kompenzace. Nenáleží však pracovníkům ve zkušební době a osobám, které si vydělávají prostřednictvím DPP a DPČ. Ty jsou celkově zákoníkem práce méně chráněny.

Výše odstupného bude závislá na délce trvání pracovního poměru. Pokud jste u zaměstnavatele pracovali dobu kratší než jeden rok, budete mít nárok na odstupné ve výši jednoho průměrného měsíčního výdělku. Pokud práce trvala déle než rok a méně než dva roky, odstupné bude dvojnásobné. A jestliže jste u zaměstnavatele pracovali déle než dva roky, máte nárok na odstupné ve výši trojnásobku průměrného měsíčního výdělku.

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 12 krát