Volá vám dodavatel elektřiny? Pozor na smlouvy uzavřené po telefonu

05.05.2021 | , Finance.cz
Spotřebitel


Doba nepřeje osobnímu setkávání, a tak řada z nás nakupuje produkty on-line. Na dálku je možné sjednat i dodávky energií. Pokud vám volá dodavatel se „zaručeně skvělou nabídkou“, zbystřete. Smlouvy uzavřené po telefonu s sebou totiž nesou řadu rizik. 

Smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu lze uzavřít i ústně, čehož hojně využívají někteří dodavatelé. Takzvané distanční sjednání smlouvy ale není bez nebezpečí. Lidé totiž často neví, s čím přesně souhlasí. „Telefonický prodej vždy provázejí specifická rizika, především to, že se lidé rozhodují ve spěchu, často jsou vůči nim aplikovány manipulativní techniky a prezentované informace bychom jen těžko mohli označit za vyčerpávající. Při prodeji se zmiňuje především to, co je pro spotřebitele výhodné, rizika sankcí mohou být naopak bagatelizována,“ upozorňuje Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu.

Zdroj: Shutterstock

Stačí, když řeknete „ano“

Vše přitom může začít zcela nevinně. Dodavatel zákazníkovi zavolá a nejdříve ho zajímá, zda je spokojený s produktem nebo se zaslaným vyúčtováním. „Telefonní operátor vám následně nabídne, že je k dispozici jiný produkt, který je pro vás vzhledem ke spotřebě výhodnější, a ušetří vám tak několik stovek či i tisíce korun ročně. Pokud budete s novým produktem souhlasit, změníte smlouvu,“ konstatuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

V takové chvíli ale zákazník o podmínkách nové smlouvy neví téměř nic. „Může například dojít ke změně trvání smlouvy z doby neurčité na určitou. Ze smlouvy sjednané na dobu určitou přitom nebývá tak jednoduché se vyvázat, navíc je často spojená s několikatisícovou smluvní pokutou za její předčasné ukončení,“ dodává Eduarda Hekšová.

 

Jede za vámi kurýr

Je to v podstatě dost podobné jako podomní prodej, při kterém obchodní zástupci zvoní přímo na zákazníky. Ten je ale v době lockdownů obtížněji realizovatelný. Jak upozorňuje Michal Kebort, oproti podomnímu prodeji má ale telefonické oslovení přece jen jednu výhodu – o uzavření smlouvy totiž musí existovat záznam, který mnohdy prozradí více než jen samotný podpis, který byl vymámen mezi dveřmi.

„Na druhou stranu ale lidé často nepřikládají ústní podobě uzavření smlouvy váhu. Neuvědomují si, že i vyslovení prokazatelného souhlasu stačí k tomu, aby smlouva byla uzavřena nebo takto někomu svěřili svou plnou moc, se kterou pak může dále nakládat, aniž by o tom měli přehled,“ říká Michal Kebort.

Někteří dodavatelé si ale spotřebitele takzvaně „pojistí“. Hned po telefonátu k němu vyšlou kurýra se smlouvou, který trvá na jejím podpisu. „Argumentuje tím, že spotřebitel přece už smlouvu telefonicky uzavřel a podpis je pouhou formalitou,“ doplňuje Eduarda Hekšová.

Odborníci dlouhodobě poukazují na to, že lidé by se neměli ukvapovat, neměli by podepisovat smlouvy mezi dveřmi nebo souhlasit s narychlo představenými nabídkami po telefonu.

„Z našich zkušeností bychom vůbec nedoporučovali smlouvy se zprostředkovateli či dodavateli energií uzavírat po telefonu. Přinejmenším si nejdříve vše nechte zaslat písemně, materiály si prostudujte, porovnejte nabídku s konkurencí, zjistěte, za jakých podmínek můžete ukončit současnou smlouvu. Teprve pak se rozhodujte, jestli na novou nabídku kývnete,“ nabádá Michal Kebort.

Tip: Srovnejte si nabídky cen elektrické energie 

Trvejte na odstoupení od smlouvy

Pokud se lidé unáhlí a na nabídku po telefonu kývnou nebo smlouvu podepíšou kurýrovi, ještě není nic ztraceno. Od takto uzavřené smlouvy je možné odstoupit podle občanského zákoníku do 14 dnů od uzavření. Tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou nebyl spotřebitel o právu na odstoupení poučen, maximálně o jeden rok. Další možnost na odstoupení dává energetický zákon. Ten umožňuje smlouvu vypovědět ještě ve lhůtě 15 dnů od zahájení dodávek od nového dodavatele.

Lidé by v případě, že se ze smlouvy chtějí vyvázat, měli poukázat i na nátlak, který na ně byl vyvíjen při telefonátu nebo při návštěvě kurýra. Jsou to totiž nekalé praktiky. „Stejně tak je nekalou praktikou neseznámení zákazníka se všemi podmínkami smlouvy uzavírané přes telefon. Za to může být dodavateli energií uložena pokuta až několik miliónů korun od Energetického regulačního úřadu,“ konstatuje Eduarda Hekšová.

Zlepšení situace je v jednání

Ani hrozba vysokých pokut však některé dodavatele od takového jednání neodradí. Před nepoctivými dodavateli energií by měla spotřebitele lépe chránit novela energetického zákona, kterou projednává Poslanecká sněmovna. Ta by mimo jiné měla posílit pravomoci úřadů vůči takzvaným zprostředkovatelům, kteří často zastupují konkrétní dodavatele.

„Když uzavřete smlouvu přes zprostředkovatele, bude na ni pohlíženo jako na distanční a zůstanou vám proto lhůty pro odstoupení od smlouvy bez sankcí, které se k takovým smlouvám vážou. Dnes jste totiž mohli smlouvu se zprostředkovatelem uzavřít po telefonu, ten ale s vaší plnou mocí odešel na pobočku dodavatele, kde uzavřel smlouvu v provozovně, a následně tvrdil, že odstoupit bez sankcí nemůžete, protože nešlo o distanční prodej,“ uzavírá Michal Kebort.

Štítky:

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: Spotřebitel