Konec falešných slev a recenzí. Eshopy se připravují na novou směrnici

11.05.2022 | , upgates
Komerční sdělení


Jak připravit svůj e-shop na novelu zákona o ochraně spotřebitele? Za pár týdnů by měla vstoupit v platnost.

E-shopperům zbývají poslední týdny, aby uzpůsobili svůj internetový obchod v souladu s novou právní úpravou proti falešným slevám či smyšleným spotřebitelským recenzím. Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku míří po jednání vlády do Poslanecké sněmovny. Návrh MPO by měl významně posílit ochranu spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám. Podle Upgates, předního dodavatele e‑shopových řešení, se posílí důvěra mezi spotřebiteli a poctivými obchodníky a zrychlí se celkový přechod k nakupování online. 

Poctivost se vyplácí 

E-commerce v posledních dvou letech ohromně narostlo a jen na českém trhu nyní působí 51 tisíc e-shopů. I když se jen malá část z nich nechová v souladu s předpisy, legislativa musí reagovat pružně a chránit spotřebitele proti nekalým praktikám obchodníků. Těm zbývá posledních pár týdnů, aby svůj e-shop připravili na novelu zákona, která posílí ochranu spotřebitele. Musí například zkontrolovat, že se slevy počítají ze skutečných cen nebo zajistit, aby recenze pocházely od reálných uživatelů. 

Uvádějte slevy vypočítané ze skutečné ceny 

E-shoppeři i obchodníci v kamenných prodejnách musí přestat uměle navyšovat ceny před slevou. Tu musí vypočítat podle nejnižší ceny, kterou měl produkt 30 dnů před slevou. 

Zveřejňujte recenze pouze od reálných zákazníků 

Prodejci budou zodpovědní za ověření, že spotřebitelské recenze udělují opravdoví zákazníci, kteří si výrobek koupili nebo ho užili. Vymyšlené nebo zkreslené recenze již nebude možné zveřejnit. 

Informujte o personalizování cen 

Směrnice, přestože se zabývá úpravou ceny, nezakazuje její personalizaci například prostřednictvím umělé inteligence. Pokud e-shop zobrazí cenu, kterou spočítá algoritmus podle předchozího chování spotřebitele, musí jej o tom dostatečně informovat. 

Zajistěte transparentnost ve vyhledávání 

Nová informační povinnost se dotýká také provozovatelů online tržišť, kteří musí zajistit, že výsledky vyhledávání a parametry určující pořadí produktů budou jasné. Spotřebiteli musí být zřejmé, jaký je princip řazení výsledků, proč jsou vybrané produkty na předních pozicích a také s kým uzavírá smlouvu. 

Pokuty budou vysoké 

Na vyzvání České obchodní inspekce musí provozovatel internetového obchodu či online tržiště prokázat, že recenze napsali opravdoví uživatelé, slevy nejsou jen na oko a výsledky vyhledávání se řadí transparentně. ČOI bude vymáhat dodržování novely zákona a postihovat porušování nových pravidel vysokými pokutami. Evropská směrnice nespecifikuje částku pro penále, ale stanovuje, že její maximální výše bude činit alespoň 4 % ročního obratu e-shopu v dotčeném státu EU. Pokud tyto informace nejsou k dispozici, maximální výše pokuty bude alespoň dva miliony euro. 

Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Komerční sdělení