Jak se změní podmínky pro reklamaci a vrácení zboží zakoupeného v e-shopech a kamenných prodejnách?

06.12.2022 | , Finance.cz
Spotřebitel


Novely občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele přinesou změny při uplatňování reklamací a vrácení zboží. S jakými změnami musí prodejci a spotřebitelé počítat?

Ve středu 16. listopadu 2022 podepsal prezident novelu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a novelu občanského zákoníku č. 89/2012 Sb., kterými se změní také legislativa pro prodejce a samotné spotřebitele. Internetové obchody se například budou muset vyhnout falešným slevám a recenzím uváděných na webu i jiných platformách.

Od jaké doby bude novela zákona účinná, zatím není jasné, předpokládá se ale, že to budeš ještě do konce roku 2022.

Zdroj: Shutterstock

Vrácení zboží zakoupeného v e-shopu (odstoupení od smlouvy)

Při odeslání objednávky spotřebitelem a potvrzení objednávky ze strany prodejce dojde k uzavření kupní smlouvy. 

Spotřebitel má dle nynější právní úpravy občanského zákoníku nárok odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů ode dne převzetí zboží.

Při objednávce, která se skládá z několika kusů zboží, se tato lhůta pro odstoupení od smlouvy počítá až od dodání posledního kusu zboží.

Pokud prodejce se spotřebitelem uzavřel smlouvu na opakovanou pravidelnou dodávku zboží, začne lhůta pro odstoupení od smlouvy běžet už ode dne, kdy spotřebitel převzal první dodávku zboží.

Uzavření kupní smlouvy na e-shopu probíhá tak, že spotřebitel odešle objednávku a prodejce ji elektronicky potvrdí. Před odesláním jej ale prodejce musí informovat o obchodních podmínkách, kde jsou uvedena pravidla pro odstoupení od smlouvy a reklamaci. V praxi to probíhá tak, že nakupující zaškrtne políčko, že byl seznámen s obchodními podmínkami.

Pokud prodejce o možnosti odstoupení neinformoval, má zákazník nárok odstoupit do 1 roku a 14 dnů od doby, co zboží převzal.

Změní se podmínky pro vyzkoušení zboží zakoupeného v e-shopu

Dle nové právní úpravy zůstává doba pro odstoupení (vrácení zboží) stejná, tedy 14 dní. Dosud ovšem platilo, že zboží mohl zákazník po tuto dobu zkoušet. Často se tak obchodům vracelo neprodejné zboží, a přicházely tak o finance.

Nově si rovněž bude moci zákazník zboží vyzkoušet, ale pouze na nezbytnou dobu tak, aby zjistil, zda mu nové zboží sedí. Nesmí jej tedy použít opakovaně, aby zamezil poškození věci.

Bude-li ke kosmetickému přípravku přiložen tester, musí spotřebitel pro vyzkoušení využít právě ten.

Reklamace zboží zakoupeného v e-shopu a v kamenné prodejně

Reklamovat vadné zboží může zákazník do 2 let od převzetí zboží. Vady se ovšem nevztahují na běžné opotřebení, jako jsou třeba škrábance nebo mírná změna odstínu barvy výrobku.

Za vadné zboží se považuje takové, které neodpovídá vlastnostem a funkčnosti, jež uvádí výrobce produktu. Reklamovat lze i zboží, které nebylo dodané ve sjednaném množství.

Prodejce po obdržení žádosti o reklamaci ji musí vyřídit nejpozději do 30 dní. Pokud tak neučiní, má zákazník právo od kupní smlouvy odstoupit.

Povinností prodejce je také uhradit náklady na dopravu zákazníkovi v případě oprávněné reklamace.

Jestliže se nakoupené zboží pokazí do 6 měsíců, co ho zákazník převzal, má se dle zákona za to, že zboží mělo vadu již v době jeho převzetí a zákazník v případě uznání reklamace prodejcem má právo požadovat nové zboží (příp. opravu zboží). 

Nyní se tato doba ze 6 měsíců prodlouží na 12 měsíců, tedy ve prospěch spotřebitele.

Tip: Co je to dropshipping a jak tento systém funguje?

Když se vada na zboží objeví do 12 měsíců od převzetí zboží zákazníkem

Dle nové legislativní úpravy se bude zkoumat, zda v době převzetí zboží zákazníkem již mělo zboží vadu. Pokud se vada projeví do 12 měsíců (1 roku) od převzetí zboží zákazníkem, má prodejce povinnost prokázat zákazníkovi to, že za vadu zboží může on kvůli špatnému zacházení se zbožím (což prodejce jen tak neprokáže).

Pokud prodejce neprokáže, že za vadu může zákazník, bude muset poškozené zboží opravit či dodat nové.

Jestliže se vada na zboží projeví po této roční lhůtě do 2 let od převzetí zboží, obrací se důkazní povinnost na zákazníka a zákazník musí prokázat, že vada nevznikla jeho vinou, ale byla přítomna již v době předání zboží. Na základě prokázání prodejce uzná, či neuzná reklamaci.

K výrobku může být také dodáván záruční list na stanovenou dobu (např. 2 roky, 3 roky apod.). Když se zboží v této době porouchá, má zákazník právo na nové zboží (opravu zboží), pokud využíval výrobek podle návodu.

Dále nově bude prodejce odpovídat za to, co uvádí v reklamě na dané zboží. Pokud je v reklamě uvedeno, že vysavač vydrží 10 let, musí zákazníkovi 10 let opravdu vydržet.

To stejné nově platí i u informací, které poskytují dodavatelé. Pokud dodavatel u produktu slibuje nějakou vlastnost, která v realitě u daného zboží není, vztahuje se odpovědnost na prodejce tohoto zboží, který musí zajistit nápravu při reklamaci ze strany zákazníka.

Prodejci tak kvůli nové legislativě budou muset změnit svoje obchodní podmínky a reklamační řád.

 

Čtěte také: 

Vyrábět a prodávat vlastní kosmetické výrobky nemůžete jen tak. Co je potřeba zařídit?

Crowdfunding: Získejte finance pro svůj podnikatelský projekt od veřejnosti

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 8 krát

Články ze sekce: Spotřebitel