Pojištění sjednané až po škodě i vybájené poškození. Co lidé zkoušejí na pojišťovny

08.03.2023 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Každoročně odhalí detektivové pojišťoven různé pokusy o podvod, v součtu jde o miliardy korun. Podívejte se, co lidé na pojišťovnu zkoušejí. Například uzavírají smlouvu o pojištění až poté, co se jim stala škoda, nebo škody zveličují. 

Sjednáte si pojištění, stane se vám škoda a všechno nahlásíte. Pojišťovna situaci prověří, a pokud uzná váš nárok za oprávněný, vyplatí vám pojistné plnění. Vcelku běžná situace, se kterou se pojišťovny setkávají každý den.

Kromě toho se ale setkávají i se skupinou lidí, kteří si pojištění sjednávají za jiným účelem. Zkoušejí, co pojišťovna vydrží, jestli ji přechytračí a dostanou z ní peníze, i když vlastně žádnou škodu nemají. Nebo mají, ale ne takovou, kterou jim pojišťovna v rámci sjednaného produktu kryje.

Tip: Perličky ze života: Zapomněl tašku s výplatami v obchodě. Do jedné banky si šla stěžovat na druhou

Zdroj: Shutterstock

Kuna mi v lednu zničila střechu, tak sem se v únoru dopojistil

Zajímavý případ rozkryli detektivové z Generali České pojišťovny. Klient nahlásil škodu ve výši 70 000 Kč. Tu mu způsobila kuna tím, že poničila tepelnou izolaci a parozábrany na střeše rodinného domu. Potud byla situace v pořádku, událost se takto opravdu stala. Problém byl v tom, kdy k ní došlo. Faktura za opravu střechy byla vystavena v březnu, ačkoli samotná oprava proběhla už v lednu. To by také nebyl problém, ale ukázalo se, že majitel rodinného domu si nechal pojistnou smlouvu v únoru aktualizovat.

A zatímco v lednu neměl kryté riziko „poškození zateplení a oplocení zvířaty“, v únoru si ho do pojistné smlouvy nechal přidat.

„Nesrovnalosti v celém případu prokázaly i fotografie doložené škody. Mezi nimi totiž majitel domu zanechal i ty, které nesly datovou stopu pořízení ještě před datem aktualizace smlouvy na škody způsobené kunou. I když byl majitel domu s těmi skutečnostmi konfrontován, trval na výplatě pojistného plnění. Celá událost tak byla předána orgánům činným v trestním řízení,“ dodává Petr Kafka, šéf útvaru vyšetřování Generali České pojišťovny.

Tip: Pojistné podvody jsou jako český národní „sport“. Jak se podvádí a jak vás nachytají?

Takhle se mi zničil stroj, ne, vlastně takhle se zničil

Další případ řešila Česká podnikatelská pojišťovna u muže, který vlastnil poškozený stavební stroj. Tento stroj byl staršího data výroby a stářím se opotřeboval. Renovace stroje stála 250 000 Kč a majitele napadlo, že pojišťovna by tuto renovaci mohla alespoň částečně zaplatit. Pojištění, které měl sjednané, ale takovou možnost krytí neobsahovalo. Majitel proto zkoušel různé varianty poškození stroje, aby pojistné plnění získal. Detektivové nakonec prokázali, že šlo o pojistný podvod, a pojišťovna nic nevyplatila.

Tip: „Zapomněl jsem vsadit sportku, zaplatíte mi to?“ napsal pojišťovně

Někdy se podvodu dopouštějí i zprostředkovatelé

O pojistné podvody se někdy pokoušejí i externí zprostředkovatelé pojištění. Jedna externí zprostředkovatelka takto hlásila fiktivní pojistné události na smlouvách klientů, které sama pojišťovala. Většinou šlo o škody jako poškození mobilního telefonu nebo poškození zařízení domácnosti. Podvody se ale týkaly také škod z oblasti úrazového pojištění, kdy zprostředkovatelka hlásila úrazy, ke kterým nikdy nedošlo. 

Tento podvod zaznamenala Česká podnikatelská pojišťovna, ale podle jejího vyjádření nahlašovala dotyčná zprostředkovatelka podobné případy i v ostatních pojišťovnách.

Tip: Neměla jsem škodu, vrátíte mi zaplacené pojistné? Aneb letošní perličky z pojišťoven

Podvodů přibývá, důvodem je špatná finanční situace

Pokusů o pojistný podvod každoročně přibývá a ani v loňském roce tomu nebylo jinak. Za loňským nárůstem stojí pravděpodobně i špatná finanční situace těchto podvodníků.

„Potvrdila se naše dlouhodobá zkušenost, že složitá ekonomická období přinášejí mnohým nutkání získat z pojišťovny pojistné plnění neoprávněně. To platí mnohdy i o snaze získat neopodstatněně vyšší částku,“ vysvětluje Petr Kafka, šéf útvaru vyšetřování Generali České pojišťovny. Často navíc ani nemusí jít o vysoké částky, které lidé po pojišťovnách neoprávněně žádají. „Ukazuje se, že v současné situaci je i menší částka dostatečně atraktivní i přes potenciální konfrontaci se zákonem,“ dodává Ivana Glombová, Fraud Manager UNIQA.

Podvody přitom mohou mít různou podobu. Například u povinného ručení dochází k tomu, že si lidé uměle navyšují své mzdy, aby získali vyšší vyplacenou rentu. Tyto vyšší mzdy ale nejsou schopni přesvědčivě doložit. „Častěji se také vyskytla situace, kdy se klienti snažili vytěžit z úrazového pojištění plnění záhy po uzavření smlouvy, což vzbuzovalo podezření z účelového sjednání. Důkladné šetření opakovaně odhalilo, že obtíže směřující k nezbytné léčbě či operaci měli klienti už před sjednáním pojištění,“ říká Ivana Glombová.

Často přitom nejde o promyšlený a plánovaný čin, ale naopak o tíhu okamžiku. To znamená, že pojistná událost se opravdu stane a na pojistné plnění má klient nárok. Snaží se ale pojišťovnu přesvědčit, že má mnohem větší škodu, než jakou reálně má. 

Tip: OSVČ a výpočet pravděpodobného pojistného v roce 2023

 

Autor článku

Veronika Doskočilová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 2 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ