Kontrolujete si účtenky? Obchod vám musí prodat zboží za cenu, kterou uvádí

23.03.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


Dostali jste účtenku, kde cena zboží neodpovídá té, kterou obchod uváděl v regálu? Máte nárok po obchodu požadovat vrácení peněz z rozdílu cen?

Odmítnutí účtenky z obchodu nebo její vyhození do koše se nemusí vyplatit, protože tímto jednáním mohou přijít zákazníci o své peníze.

Mnohdy se totiž spotřebitelé setkají s tím, že na účtence je uvedena jiná cena, než uváděla cenovka v regálu, kde se zboží nacházelo. Mohou zažádat o vrácení peněz?

Zdroj: Depositphotos

Zákazník má právo nechat si rozdíl v ceně proplatit

Jestliže zákazník zjistí, že mu bylo prodáno zboží za vyšší částku, než byla uvedena cena na prodejně, měl by se obrátit na obchod, který je povinen rozdíl v ceně zákazníkovi vrátit.

Obrátit se může na kteréhokoliv prodavače, ten by měl následně zajistit výměnu špatně uvedené cenovky. Pro vrácení peněz musí mít zákazník u sebe vydanou účtenku.

Zodpovědný pracovník obchodu se bude pravděpodobně obhajovat tím, že cenovku zapomněl nějaký zaměstnanec vyměnit. Často se ale spotřebitelé s takovým jednáním některých obchodů setkávají opakovaně, což může nést znaky záměrného klamání spotřebitele.

Naúčtování jiných cen je v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele, který v § 3 o poctivosti prodeje výrobků a poskytování služeb uvádí:

„Prodávající je povinen prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo poskytování služeb správně účtovat; při konečném účtování prodávaných výrobků a poskytovaných služeb v hotovosti se celková částka zaokrouhluje vždy k nejbližší platné nominální hodnotě zákonných peněz v oběhu.“

Zároveň je povinností prodávajícího, aby uváděl pravdivé informace o zboží (hmotnost, množství…) a umožnil spotřebiteli si tyto informace překontrolovat (například umístěním váhy v obchodech).

Naúčtování nesprávné ceny je podle zákona o ochraně spotřebitele klamavou obchodní praktikou, protože ovlivňuje kupní rozhodování spotřebitele, který by za jiných podmínek zboží nemusel koupit, jak uvádí zákon v § 4 a 5.

„Obchodní praktika je nekalá, je-li v rozporu s požadavky odborné péče a podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele, kterému je určena, nebo který je jejímu působení vystaven, ve vztahu k výrobku nebo službě.“

„Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.“

Tip: Jak se změnily podmínky pro reklamaci a vrácení zboží zakoupeného v e-shopech a kamenných prodejnách?

Odlišné ceny si všimnete dřív, než zboží zaplatíte

V případě, že si zákazník všimne odlišné ceny ještě před zaplacením, tedy před uzavřením kupní smlouvy, může prodejce přesvědčit, že cena zboží je na daném místě uvedena v jiných hodnotách a jeho právem je zboží koupit právě v této hodnotě, nikoli v té naúčtované. Řada obchodníků se k podnětu zákazníka bude stavět zamítavě, jelikož často ani nejsou informováni o tom, jaká práva může spotřebitel uplatňovat. V takové situaci se může zákazník rozhodnout, že daný výrobek z nákupu vyřadí nebo se obrátí na vedoucího pracovníka obchodu.

V rychlém tempu nákupu je ale téměř nemožné, aby si zákazník všiml odlišné ceny ještě před zaplacením. Proto se častěji zákazníci domáhají částky z rozdílu cen až po zaplacení nákupu.

Co když zjistíte rozdíl v ceně až po příchodu domů?

Nejčastěji si zákazníci všimnou odlišné ceny až v pohodlí domova, kde mají na studování účtenky čas. I tehdy mohou v případě nesrovnalostí vyžadovat vrácení rozdílu z cen chybně namarkovaného zboží.

Měli by tak učinit ale co nejdříve. Kdyby již cena v prodejně byla uvedena správně, jen těžko by dokazovali, že byla při jejich nákupu v jiné hodnotě.

Tip: Průměrně 4 z 5 kontrolovaných internetových prodejců v roce 2022 porušili zákon

Můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci?

Pokud ke špatnému vyúčtování cen dochází častěji, má spotřebitel nárok ohlásit nepatřičné chování obchodu České obchodní inspekci, která je oprávněná se podnětem zabývat. Žádost může spotřebitel podat prostřednictvím e-podatelny. K oznámení by měl také doložit případné fotografie účtenky a ceny uvedené na prodejně. Česká obchodní inspekce po kontrole obchodníka vyhodnotí a na základě toho mu případně udělí pokutu.

Podnikatelé prodávající potraviny tak trochu spoléhají na to, že je zákazníci nebudou udávat státním orgánům, jelikož jde u potravin o nižší částky, než třeba u elektroniky. Je to příležitost, díky níž si mohou měsíčně vydělat o několik tisíc více. V případě velkoobchodů to mohou být mnohem vyšší částky.


Čtěte také:

Česko má 3. nejvyšší inflaci v EU

Podnikání žen? Zájem studentek opadá, Česko dusí stereotypy a ujíždí mu vlak

 

Autor článku

Veronika Němcová

Veronika Němcová

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 12 krát

Články ze sekce: Spotřebitel