Čerstvý vzduch, romantika, nákupy a Julia Roberts - tak si Češi představují víkend k nezaplacení

15.12.2005 | , Mastercard
Tiskové zprávy


Čerstvý vzduch, romantika, nákupy a Julia Roberts - tak si Češi představují víkend k nezaplaceníSpolečnost MasterCard Europe, vedoucí platební systém stojící za značkami platebních karet MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro dnes zveřejnila výsledky celoevropského průzkumu popisující preference obyvatel 12 evropských zemí na téma, jak by strávili ideální VÍKEND K NEZAPLACENÍ. Průzkum, který je součásti celoevropské kampaně PRICELESS WEEKENDS (VÍKEND K NEZAPLACENÍ), probíhal také v České republice a přinesl řadu zajímavých zjištění, co pro obyvatele České republiky takový ideální víkend znamená, jak by jej strávili, co naopak reálně o víkendu dělají.

Z výzkumu vyplynulo, že pro 69 % obyvatel České republiky je základem ideálního strávení víkendu pobyt na čerstvém vzduchu následovaný preferencí dobrého jídla a pití. Ty jsou jako základní faktory dobrého strávení víkendového odpočinku klíčové pro 58 % obyvatel ČR. Současně asi není příliš velkým překvapením, že nejvíce Čechů, 31 %, považuje za ideální místo k strávení víkendu venkovskou chalupu. Zajímavější je však zjištění, že celých 21 % by jako místu strávení ideálního víkendu dalo přednost pláži někde v Karibiku.

Z hlediska způsobu prožití ideálního víkendu  ukázal výzkum na poněkud zajímavý “rozpor”. Až 89 % obyvatel České republiky považuje za skvěle prožitý takový víkend, který by se dal označit jako “romantický ”. A to buď se svým partnerem a nebo s někým, koho zatím nepotkali. Nicméně na druhém místě – s hodnotou jen o jedno procento nižší - se umístil rodinný ničím nerušený víkend, následovaný opět něčím poněkud více vzrušujícím – a to dobrodružným víkendem naplněným něčím doposud nevyzkoušeným. Takový víkend by jako ideální upřednostnilo 78 % obyvatel České republiky.

Pořadí víkendových aktivit se nicméně poněkud upravilo, při dotazování na to, co během posledních 12 měsíců Češi během víkendů skutečně dělali. Nejvíce – 77 % uvedlo na prvním místě právě víkend v rodinném kruhu, 74 % dotazovaných pak během víkendu něco slavilo či jen tak popíjelo s přáteli. Mnohem menší počet dotázaných – než ve výzkumu uvedlo, že by chtělo (55 %), strávilo skutečně romantický víkend – navíc se o stejnou příčku se stejnou hodnotou podělili se skupinou respondentů, kteří zmínili, že je během víkendů v průběhu posledních 12 měsíců zastihly nějaké pracovní povinnosti.

O víkendu utrácíme pro druhé, za oblečení a věci do domácnosti
Až  70 % Čechů odpovědělo, že během víkendů utratí více peněz za nákupy pro své blízké; zatímco pro sebe samotné nakupuje pouze jedna šestina respondentů - 17 %.
Během posledních 12 měsíců Češi o víkendech nejčastěji kupovali oblečení 83 %; současně téměř čtvrtina utrácela peníze za neplánované víkendové výlety (73 %), případně za večeře či jiná jídla v některé z oblíbených restaurací (67 %). Často Češi na víkend kupovali také láhev některého z dobrých vín (64 %).

Z hlediska věcí, které o víkendech nakupujeme nejraději, zaujaly první místo se 68 % věci pro domácnost, následované knihami, které si během víkendu nejraději kupuje 66 % obyvatel České republiky. 56 % responedntů pak uvedlo, že jim největší radost činí nakupovat jídlo, 51 % oblečení, 46 % elektroniku a 42 % nejraději o víkendu nakupuje hudební a video nosiče CD a DVD. Některým z kosmetických přípravků na zkrášlení těla si pak během víkendových nákupů udělá radost 39 % Čechů.
 
V září Češi o víkendech vyrazili na houby
Samotný průzkum probíhal v září, a to metodou telefonického dotazování 500 respondentů. Není proto překvapivé, že v hlavní houbařské sezóně největší počet dotázaných – 84 % - odpověděl na otázku: „Co jste dělali během posledního víkendu?“ – sbírali jsme houby. 60 % dotázaných pak trávilo volný víkendový čas na některé z diskoték či tanečních zábav, 37 % respondentů se věnovalo sledování některého z motoristických sportů. Bez zajímavosti nicméně není skutečnost, že 17 %  obyvatel České republiky v září během víkendu odložilo své oblečení na některé z nudistických akcí, 11 % se věnovalo létání vrtulníkem a 8 % lovu zvěře.

Ideální společník na víkend – pro Čechy Julia Roberts
Hollywoodská star – Julia Roberts – se s 20 % umístila na prvním místě jako ideální společník pro strávení víkendového času. Ještě překvapivější je nicméně druhé místo, o které se rovným dílem – 14 % podělili hokejista Jaromír Jágr a zcela nečekaný potenciální víkendový společník – britská královna Alžběta. S poněkud nižší popularitou 9, respektive 7 % je pak následovali jezdec Formule 1 Michael Schumacher a americká populární zpěvačka Madonna.

Skutečné víkendy však nejsou často tak ideální, jak by si většina responedntů představovala či vysnila. 58 % účastníků průzkumu uvedlo, že jim v průběhu posledních 12 měsíců víkendovou pohodu pravidelně narušovaly pracovní povinnosti; 56 % pak jako hlavní rušivý faktor uvedlo povinnosti vůči své rodině. 75 % obyvatel České republiky přitom nejvíce nabourá ideální průběh víkendu někdo, kdo zhatí jejich víkendové plány. U 72 % jsou to většinou neshody se životním partnerem.
   
Ján Čarný, generální ředitel MasterCard pro ČR, Slovensko a Polsko k výsledkům průzkumu uvedl: „Je pochopitelné, že představy o tom, jak by lidé rádi strávili ideální víkend se většinou od skutečnosti poněkud liší. Jsem na druhou stranu rád, že právě platební karty MasterCard se mohou stát nástrojem, který umožní obyvatelům České republiky dovolit si o víkendu více. Právě například kreditní karta MasterCard se může stát prostředkem, který někomu umožní strávit například vytoužený víkend na pláži někde v Karibiku, či nakoupit mnohem více věcí do domácnosti nebo pro své blízké.“

Výzkum uskutečnila společnost MasterCard mezi 500 respondenty v souvislosti s propagační akcí „Víkend k nezaplacení“. Tato kampaň se právě rozbíhá v 19 evropských zemích, kdy držitelé platebních karet se značkami platebního systému MasterCard mají možnost vyhrát skutečně zajímavé ceny.. Podmínkou účasti je jediné – použít svou platební kartu k placení za nákup v průběhu víkendů.

 

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy