EP hlasuje o mýtném pro kamiony v celé EU

15.12.2005 | , Evropský parlament
Tiskové zprávy


Evropský parlament schválil novelu směrnice, která má sladit mýtné pro kamiony v celé Unii. Cílem legislativy o tzv. "eurovinětě" je harmonizovat výběr poplatků za užívání dálnic a určitých silnic těžkými nákladními vozidly.

Země EU tak mohou zachovat či zavést mýtné pro vozy těžší než 12 tun, od roku 2012 i pro vozy od 3,5 tun. Sazby navíc mohou rozrůznit podle emisí a denní doby. Podle dohody mezi Parlamentem a Radou EU mají neekologické kamiony platit až čtyřnásobek.

Úřady v členských státech navíc mohou mýtné vybírat nejen na tzv. trans-evropských sítích (TEN), nýbrž na všech komunikacích, např. ve městech či městských aglomeracích.
 
Evropská komise má do dvou let předložit "všeobecně použitelný, transparentní a komplexní" model pro hodnocení vnějších nákladů u všech druhů dopravy, který bude sloužit jako základ pro budoucí výpočty poplatků za infrastrukturu. Přitom má Komise zhodnotit i dopady, které by měla tzv. "internalizace nákladů".
 
K podloženému a objektivnímu rozhodnutí o možném uplatňování zásady "znečišťovatel platí" na všechny druhy dopravy internalizací vnějších nákladů je podle návrhu nutné vypracovat zásady jednotného výpočtu, které by se zakládaly na vědecky uznávaných údajích.
 
Novela směrnice o tzv. eurovinětě je jedním z nejdůležitějších legislativních záměrů v oblasti evropské dopravní politiky. Zpravodajka Corien WORTMANNOVÁ-KOOLOVÁ (EPP-ED, NL) se zástupci Rady EU vyjednala kompromis, který podporuje většina europoslaneckých klubů. Schválení návrhu bez dalších změn ve druhém čtení je tak velmi pravděpodobné.
 
Podle zpravodajky je novela stávající směrnice z roku 1999 nezbytná, neboť silniční a dálniční poplatky zavádí stále více zemí Unie. Rostoucí poptávka po dopravní infrastruktuře navíc vyžaduje větší investice.

K cílům revize směrnice patří:

  • harmonizace dopravních tarifů ve všech státech EU s cílem posílit vnitřní trh
  • spravedlivé poplatky za používání silniční infrastruktury podle zásady "znečišťovatel platí"
  • úhrada externích nákladů na infrastrukturu účastníky dopravního provozu
  • jednotné metody k výpočtu nákladů pro účastníky provozu
  • politické nástroje k prosazování dopravy s co nejmenšími dopady na životní prostředí a k podpoře nových investic do dopravní infrastruktury.

Autor článku

Tisková zpráva

Články ze sekce: Tiskové zprávy