EP rozšířil práva pro zdravotně postižené letecké pasažéry

15.12.2005 | , Evropský parlament
Tiskové zprávy


Evropský parlament schválil podstatné rozšíření práv zdravotně postižených a osob se sníženou pohyblivostí v letecké dopravě. Aerolinky už tyto cestující nebudou smět odmítnout přepravit kvůli postižení. Novou legislativou tito pasažéři získají nárok na pomoc na letištích...

Novou legislativou tito pasažéři získají nárok na pomoc na letištích: při odbavení, přepravě k letadlu, nástupu, výstupu i přestupu. Jelikož se Parlament a Rada EU dohodly na kompromisním znění, může nařízení vstoupit v platnost po prvním čtení EP a schválení ministry dopravy EU.

Oproti původnímu návrhu Evropské komise se nová legislativa týká nejen osob s omezenou pohyblivostí, nýbrž všech zdravotně postižených. Rozšíření práv se tak týká všech, "jejichž pohyblivost je při použití dopravního prostředku snížena v důsledku jakéhokoli tělesného postižení (smyslového nebo pohybového, trvalého nebo dočasného), mentálního postižení nebo nezpůsobilosti nebo jakékoli jiné příčiny postižení nebo věku".
 
Kromě zákonem stanovených odůvodněných případů by dotyční cestující neměli být odmítnuti z důvodu postižení nebo nedostatku pohyblivosti. Odmítnout tyto pasažéry smějí dopravci jen:

  • za účelem splnění příslušných požadavků na bezpečnost a
  • pokud velikost letadla či jeho dveří nástup na palubu nebo přepravu reálně neumožňuje.

Řídící orgán letiště zodpovídá za to, že se nutná pomoc postiženým poskytuje "bez dalších poplatků". O zvláštní potřebě pomoci nicméně dotyčné osoby musejí daného přepravce, jeho zprostředkovatele anebo cestovní kancelář uvědomit nejpozději 48 hodin před odletem; to platí i pro zpáteční lety.
 
Nařízení se týká letišť s více než 150 000 cestujících ročně. (Komise původně navrhovala hranici 2 milionů pasažérů.) Řídící orgán má v terminálech letišť i mimo ně určit místa, na kterých mohou zdravotně postižení nebo osoby s omezenou pohyblivostí snadno oznámit svůj příjezd a vyžádat si pomoc.
 
Za zajištění předepsané pomoci zodpovídá řídící orgán letiště. Může ji poskytovat sám anebo o ní uzavřít smlouvu s jiným subjektem. Řídící orgán zároveň má zohlednit stávající služby na příslušném letišti, poskytované např. leteckými společnostmi.
 
Poskytovaná pomoc má být hrazena zvláštním poplatkem za užívání letiště. Tento poplatek má být přiměřený, odvozený od nákladů a transparentní. Má se rozdělit mezi letecké dopravce užívající letiště v poměru k celkovému počtu všech cestujících, které každý přepravuje na letiště a z něj.

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy