Hanzelka, Zikmund a jejich fotografie

12.01.2006 | , VysokéŠkoly.cz
Studentské centrum


Leden je období zkouškovým na vysokých školách stejně jako na školách středních. Každý myslí především na to, co mu kde a jak moc hoří, či by případně ještě chytnout mohlo. Ve chvílích volna se ti zdatnější vydávají křižovat zasněžené svahy velehor, či si jinak krátí zimní čas. Jenomže proč se například v lednu, měsíci, kdy se na dovolené příliš nejezdí, alespoň na několik desítek minut nevypravit třeba do Afriky, na Blízký východ či dálný Cejlon, do Indonésie a Japonska nebo do někdejšího Sovětského svazu?

Leden je období zkouškovým na vysokých školách stejně jako na školách středních. Každý myslí především na to, co mu kde a jak moc hoří, či by případně ještě chytnout mohlo. Ve chvílích volna se ti zdatnější vydávají křižovat zasněžené svahy velehor, či si jinak krátí zimní čas. Jenomže proč se například v lednu, měsíci, kdy se na dovolené příliš nejezdí, alespoň na několik desítek minut nevypravit třeba do Afriky, na Blízký východ či dálný Cejlon, do Indonésie a Japonska nebo do někdejšího Sovětského svazu?



Již jenom tři týdny bude v brněnském Domě umění k vidění rozsáhlá výstava fotografií pánů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmundy z jejich expedic. První po Latinské Americe a Africe z let 1947 - 1950 a druhá po Blízkém Východu, monzunové Asii, zmíněném Cejlonu, indonéských a japonských ostrovech a tehdejším Sovětském svazu (1959 - 1964). Sbírka vystavovaných fotografií, z nichž některé jsou zveřejněny vůbec poprvé, vznikla v roce 2003 zejména díky Nadaci Rudolfa Lövyho a rovněž za přispění činnosti zlínského Muzea jihovýchodní Moravy a Národního památkového ústavu v Plzni.



Rozmanité zážitky z obou expedic určují i značnou námětovou rozmanitost vystavovaných fotografií, které jsou doplněny podrobnými geografickými a časovými popisky Miroslava Zikmunda. Návštěvník výstavy se tak zastaví jak u snímků dokumentární povahy, tak u děl skutečně umělecké povahy - neobvykle zachycené architektury, hry světla a stínů, snímky do detailů zkoumající vlastnosti struktur zobrazovaných objektů. Právě díky těmto často netradičním pohledům je divák nadnášen silnými emocionálními vlnami, nechává se unášet vlastními sny.



Odborníci jejich tvorbu, kterou mimochodem považují oba cestovatelé a umělci za zcela společnou, hodnotí jako jeden z nejvyšších fotografických počinů v rámci 20. století; uvědomíme-li si, že doba jejich vzniku byla též obdobím, kdy fotografie jako samostatná umělecká disciplína nebyla plně akceptována, je to ocenění opravdu hodnotné.



Dnes téměř každé malé dítě ví, tedy snad, že Hanzelka a Zikmund své cestovatelské expedice absolvovali sériovým vozem československé výroby Tatrou 87 a později Tatrou 805, přičemž ta druhá již byla oběma dobrodruhům vyrobena přímo na míru. Po událostech v roce 1968 byla upadla jejich činnost ve velkou nemilost, která je pronásledovala až do roku 1989, kdy se jim znovu dostalo zasloužených poct, mimo jiné i vydáním jejich již jedenáctého společného cestopisu. Miroslav Hanzelka zemřel po dlouhé nemoci před třemi lety, Miroslav Zikmund dnes žije ve Zlíně a nadále pokračuje v publikační činnosti.



Výstava je k vidění v prvním patře Domu umění do neděle 29. 1. každý den kromě pondělí od 10 do 18 hodin, přičemž oblíbená středa, kdy je zde volný vstup, pro výstavu fotografií Hanzelky a Zikmunda neplatí. Plné vstupné je 40 Kč, studentské 20 Kč.





Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.

Autor článku

Eva Vojtíšková